Een nieuwe kijk op reparatieverzoeken deel 2

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Enkele weken geleden hebben we u bericht over de corporatie Welbions die het reparatieproces op een 'andere' manier heeft geautomatiseerd. Naast Welbions heeft Qvision ook voor woningcorporatie het Grootslag het reparatieproces op een innovatieve wijze mogen automatiseren.

Als basis voor het volledige reparatieproces maakt woningstichting het Grootslag uit Wervershoof gebruik van de corporatie cloud oplossing van NCCW. Omdat Qvision reeds een lange tijd partner is van het Grootslag op het gebied van online dienstverlening werd ons gevraagd om, samen met het Grootslag en NCCW, na te denken over de integratie van het reparatieproces in het klantportaal en de website.

De oplossing voor het Grootslag is gebaseerd op zogenaamde 'fuzzy logic'. Net als bij Welbions hoeft de huurder niet door een uitgebreide beslisboom te navigeren om een reparatieverzoek in te kunnen dienen. In plaats daarvan kan de huurder op een natuurlijke wijze intypen wat er precies mis is. De oplossing analyseert vervolgens wat de huurder heeft ingevoerd en presenteert de verzoeken die overeen komen met de informatie.

De oplossing maakt hierbij ook gebruik van 'auto-aanvullen'. De oplossing analyseert wat de huurder aan het typen is en komt al met mogelijke oplossingen terwijl de huurder aan het typen is. Ook synoniemen zijn voor de oplossing geen probleem. Typt de gebruiker bijvoorbeeld 'wc', dan begrijpt de oplossing dat verzoeken die over het 'toilet' gaan dienen te worden getoond. Zie onder voor een voorbeeld van het proces zoals het door een huurder wordt ervaren:

Stap 1: Het beginscherm van het proces. In het tekstveld kan de huurder zijn probleem invoeren en aan de rechterzijde wordt informatie m.b.t. spoedmeldingen geboden.

Stap 2: De huurder begint te typen. Terwijl de huurder typt komt de oplossing met suggesties.

Stap 3: De huurder heeft ingevoerd wat er mis is. De oplossing heeft het gebrek herkent en biedt de mogelijkheid om het verzoek in te dienen.

Bron: Qvision