Een impuls voor uw woonmarketing

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Een impuls voor uw woonmarketing

U wilt uw woningaanbod zo snel mogelijk verhuren of verkopen aan de juiste woningzoekende. Woonmarketing helpt hierbij: bijvoorbeeld met zoekmachinemarketing, of het in beeld krijgen van woonwensen en doelgroepen. WoningNet heeft de middelen en de kanalen om succesvolle woonmarketing uit te voeren en doet dit al voor verschillende corporaties. Nu en in de toekomst.

WoningNet verleidt
Een huurder op zoek naar een huurwoning bezoekt niet snel een koopwoningwebsite. Geen 55-plusser kijkt naar woningen die seniorenwoningen worden genoemd. Of toch? Wanneer we meer weten over woningzoekenden, kunnen we ze verleiden om eens andere mogelijkheden te bekijken. Zoals woonaanbod waar ze in eerste instantie niet aan dachten, maar dat tóch aansluit bij hun woonvoorkeuren.

De websites van WoningNet dienen allang niet meer alleen als publicatiekanaal. Er wordt veel aandacht besteed aan woonmarketing, voor onszelf of in opdracht van klanten. Dit kan in de vorm van een onderzoek naar woonwensen, een Facebookcampagne of online advertenties. Daarnaast bieden onze websites marketingmogelijkheden die verder gaan. Wanneer we meer weten van onze websitebezoekers kunnen we het woningaanbod voor hen steeds verder personaliseren.

Dit kan op twee manieren: op basis van gegevens, en op basis van gedrag. Het eerste doen we al een tijd. Profielen van woningzoekenden geven ons inzicht in kenmerken en voorkeuren. Hiermee segmenteren we binnen de doelgroep en zien ingelogde bezoekers alleen relevant woningaanbod. Ook de tweede manier past WoningNet al toe. Het reactiegedrag van woningzoekenden toont ons op welke woningen veel of weinig wordt gereageerd. Met deze kennis kunnen we direct mailings versturen naar bepaalde groepen, en moeilijk verhuurbaar aanbod effectief onder de aandacht brengen.

Interactief is de toekomst
Een verdergaande manier van woonmarketing baseert zich op het surf- en klikgedrag van woningzoekenden. We verfijnen momenteel manieren om dit te meten en er direct op in te spelen. De webpagina’s passen zich dan real time aan de woningzoekende aan. Als iemand – zonder resultaat – zoekt binnen een bepaalde huurprijsklasse, presenteren we bijvoorbeeld actief koopaanbod met vergelijkbare kenmerken.

WoningNet is de ideale partij voor het uitvoeren van woonmarketing. Een partner met de tools om woningaanbod te promoten, en de mogelijkheden om online content steeds meer op maat aan te bieden aan de woningzoekende. Met interactieve woonmarketing leren we de behoeften van woningzoekenden beter kennen. Hier kunnen we op inspelen, en ze bewuster maken van hun woonmogelijkheden. Dit betekent een betere zoekbeleving voor uw potentiële huurders, en sneller een goede verhuur of verkoop voor u.

Auteur: Barbara Kramer is online marketingspecialist bij WoningNet

Bron:CorporatieGids2014