Een aannemer van de toekomst heeft een digital proces

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Je hebt misschien al gelezen over de vele voordelen van digitalisering in de bouw. Dat heeft ertoe geleid dat je nu op zoek gaat naar een digitaal platform dat niet alleen jou als aannemer, maar ook je vakmensen en je opdrachtgevers ondersteunt. Bij het kiezen van zo’n digitaal platform, kun je op een paar dingen letten om ervoor te zorgen dat je de juiste keuze maakt.

Over het algemeen geldt dat iedereen een ERP-systeem kiest dat in hun branche leidend is. Als aannemer zul je nu waarschijnlijk gebruikmaken van een systeem dat de focus op planning en kosten legt, terwijl een verhuurder juist een systeem heeft dat de nadruk legt op service richting huurders.

Deze systemen werken vaak niet samen, waardoor beide partijen veel tijd kwijt zijn met het overhevelen van informatie.

Eindeloze administratie
Als aannemer is het vast herkenbaar: je werkt samen met meerdere corporaties en houdt alle administratie bij in een bijbehorend Excel document. Alle informatie rondom een opdrachtverstrekking moet hier in gezet worden, terwijl de informatie ook nog eens op een bepaalde manier aan de corporatie vertaald moet worden zodat deze matcht in het systeem dat zij gebruiken. Het risico hiervan is dat hoe meer je dit doet, hoe groter de kans op miscommunicatie en hogere foutmarges.

Brug tussen de partijen
Om veel extra stappen en onduidelijkheid te voorkomen, is het belangrijk een systeem te vinden dat een brug slaat tussen beide partijen maar deze ook in staat stelt hun eigen processen, taalgebruik en manieren te kunnen houden.

Een goede eigenschap van een digitale omgeving is dat deze de mogelijkheid biedt tot het doorvoeren van eigen aanpassingen. Denk hierbij aan de terminologie rondom een opdrachtverstrekking, het uiteenzetten van handelingen, bijbehorende materialen en prijzen en alle afspraken die vooraf tussen opdrachtgever en aannemer worden gemaakt.

Ook de huurder kan meegenomen worden in dit systeem, die na een reparatie een volledig overzicht krijgt van de voltooide werkzaamheden en eventuele kosten voor eigen rekening.

Device onafhankelijk
Daarnaast is het ook van belang dat het digitale platform altijd en overal gebruikt kan worden en niet afhankelijk is van een specifiek apparaat. Dit maakt het een stuk makkelijker voor vakmensen om tijdens de werkzaamheden taken af te vinken terwijl de opdrachtgever in real time de status van een opdracht kan inzien.

Casix biedt dankzij de webapplicatie altijd en overal toegang voor elke partij. Daarnaast is de omgeving volledig aan te passen naar de specifieke afspraken tussen aannemer en opdrachtgever, zonder hierbij de specificaties van beide partijen aan te tasten. Vraag een gratis demo aan om de  voordelen zelf te ervaren.

Bron: Casix, Foto: Casix