Het coronavirus heeft de afgelopen maanden corporatieprocessen op z’n kop gezet. Maar is het einde van de tijdelijk aangepaste processen in zicht nu steeds meer mogelijk wordt? Of gaan corporaties juist op zoek naar de gulden middenweg van het nieuwe normaal? CorporatieGids.nl sprak hierover met Functioneel Beheerder Patrick Does (foto rechtsonder) en Verhuurmakelaar Patrick van den Akker (foto rechtsboven) van Dudok Wonen.
Een van de processen waar normaliter veel sprake is van face-to-face contact, is het verhuurproces. “Dat is door de coronacrisis wel veranderd,” begint Patrick van den Akker. “Zo doen we voor- en eindopnames nu niet in de woning, maar op afstand. Ook worden bezichtigingen niet met een vertrekkende huurder in bewoonde staat gedaan, en doen we een open huis tijdelijk niet met meerdere kandidaten gelijktijdig.”
Tijdswinst en extra ruimte
Om het werk zoveel mogelijk door te laten gaan, maakt Dudok Wonen gebruik van de woningopname op afstand module van Casix. “Zonder deze oplossing zouden verhuurmakelaars de woning pas na de einddatum huurovereenkomst en de sleuteloverdracht zien,” gaat Van den Akker verder. “Daardoor boeken we nu dus veel tijdswinst. Doordat je snel na de opzegging de woningopname op afstand kunt doen, is er ook meer ruimte voor overleg en het maken van afspraken.”
Direct gerichte afspraken
“Wanneer de huuropzegging is bevestigd, ontvangt de huurder een link naar de woningopname op afstand-app van Casix,” legt Patrick van den Akker het gebruik uit. “Hiermee kan de huurder – met de verhuurmakelaar aan de lijn – door de woning lopen en op aanwijzing van de makelaar foto’s van elk vertrek maken. Door deze opname krijgen we een indruk en kunnen we direct gerichte afspraken maken met de vertrekkende huurder. Uiteraard gaan we na het inleveren van de sleutels nogmaals zelf de woning in voor een eindopname, maar de huurder krijgt door de digitale woningopname direct aanwijzingen over wat verbeterd moet worden en waar hij of zij aan toe is.”
“Uiteindelijk willen wij hiermee bereiken dat onze bedrijfsprocessen ondanks de coronacrisis op een veilige en slimme manier kunnen worden uitgevoerd,” gaat Patrick Does verder. “De nieuwe werkwijze wordt door de huurders erg positief ervaren.”
Palet aan mogelijkheden
Nu Dudok Wonen al een tijdje bezig is met de woningopnames op afstand, maakt de corporatie ook gebruik van eindopname op afstand module. Patrick Does: “Vanwege de tijdswinst en efficiency hebben wij hiervoor gekozen. Daarnaast heeft Casix onlangs ook videobellen op afstand beschikbaar gemaakt zodat wij mee kunnen kijken met de huurder. Tijdens zo’n gesprek kunnen direct foto’s gemaakt worden die real time naar de makelaar worden gestuurd. Al deze mogelijkheden geven ons uiteindelijk een palet aan middelen om per situatie en huurder te beoordelen wat de beste aanvliegroute is rondom de opname van een woning.”
Extra mogelijkheid
“Ik verwacht dan ook zeker dat we voor- en eindopnames na de crisis op afstand zullen blijven uitvoeren,” sluit Patrick Does af. “Niet per se ter vervanging van de fysieke woningopname, maar als extra mogelijkheid bij het opnameproces. Per geval, situatie en huurder kan de makelaar besluiten om de opname deels of volledig op afstand te doen. Dit is net als het thuiswerken een soort van nieuwe verworvenheid geworden. Het scheelt in tijd en het verhuurproces kan efficiënter worden ingericht, ingepland en uitgevoerd.”
Bron: CorporatieMedia, Foto: Dudok Wonen
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.