Leegstand en weigeringen van woningen wil je koste wat kost voorkomen, toch? Snappen we heel goed! Maar hoe doe je dat? Dat begint volgens onze adviseur Judith Fick en specialist Tamara de Wit met duidelijke en volledige informatie over de vrijgekomen woning. Met andere woorden: met een goede woningadvertentie. Benieuwd hoe jij je advertenties kan verbeteren? Judith en Tamara geven je 3 handige tips!
1. Foto’s, foto’s en nog meer foto’s!
Volgens Tamara hebben woningzoekenden vooral behoefte aan beeldmateriaal. “Laat dus zoveel mogelijk foto’s zien. Van de buitenkant, de omgeving, en vooral ook de binnenkant! Zorg voor een goede kwaliteit: maak foto’s vanuit verschillende hoeken, met goede belichting en niet bewogen. We raden aan minimaal drie foto’s bij een advertentie neer te zetten. En als het om een flat gaat, zet dan een kader om het juiste appartement. Zodat mensen weten om welke het gaat.”
Judith: “We weten dat foto’s plaatsen bij advertenties soms wat uitdagingen met zich meebrengt. Je moet het inpassen in je processen. Vraag de huidige bewoners op tijd om toestemming. Het moment van inspectie is vaak al te laat in het aanbiedproces. Als je de inspectie niet zelf doet, maar bijvoorbeeld laat doen door een aannemer, vraag hem dan foto’s te maken. Foto’s maken echt verschil. Filmpjes kunnen natuurlijk ook. Dat geeft een nóg beter beeld!”
2. Korte maar krachtige teksten
Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Cliché, maar waar! Tamara: “Uit ons onderzoek onder woningzoekenden blijkt dat mensen teksten soms gewoon helemaal overslaan. En meteen naar de foto’s kijken. Dus laat die teksten maar weg! Alhoewel, helemaal weglaten gaat iets te ver. Maar houdt ze zo beknopt mogelijk. En bouw de tekst puntsgewijs op. Probeer zo min mogelijk dingen te benoemen die mensen al op de foto’s kunnen zien of al in de woningkenmerken staan. Noem juist dingen die nog niet te zien of genoemd zijn en wel interessant en relevant voor hun keuze zijn. Bijvoorbeeld dat het naast een basisschool of bushalte ligt of dat er een nieuwe keuken in zit.”
3. Wees helder en gestructureerd
“Mensen vinden het fijn als ze weten wat ze kunnen verwachten. Ons advies is dan ook om de tekst altijd met vaste koppen op te bouwen.” Volgens Judith zijn drie vaste koppen genoeg. “Zo hoeven woningzoekenden niet te zoeken waar de informatie staat. Het is ook handig om een actielabel toe te voegen aan specifieke woningen. Dat is een label dat mensen in het advertentieoverzicht meteen kunnen zien. Bijvoorbeeld: ‘Tijdelijke verhuur’ of ‘Jongerenwoning’. En voeg ook alvast informatie toe over wanneer een mogelijke bezichtiging plaatsvindt. Maak alles zo helder mogelijk. Zo komt de woningzoekende niet voor verrassingen te staan. En jij ook niet!”
De advertenties die zijn afgebeeld in dit artikel zijn verlopen.
Bron: Enserve, Foto: Enserve
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.