In de complexe, digitaal gedreven wereld van vandaag, is het een groeiende uitdaging om jouw corporate merk het beste te laten overkomen. De sleutel tot succes is het consistent, consequent en constant doorvoeren van je corporate merk. Mensen, processen en technologie spelen een cruciale rol bij het neerzetten van een sterk merk.
1. De rol van mensen bij het bouwen van een sterk merk
Het bouwen van een sterk merk begint bij het veranderen van de medewerkers. Het verhaal van jouw organisatie moet een eigen leven gaan leiden. Storytelling is hét middel om mensen intern en extern te bewegen om te veranderen. Sterker nog, het begint bij het intern vertellen van het verhaal. Zorg daarom voor een kernachtig verhaal dat in alle communicatie consistent, consequent en constant wordt doorgevoerd.
Communicatie is de smeerolie van verandering. Binnen de organisatie is het belangrijk dat medewerkers zich ervan bewust zijn waar de organisatie voor staat en wat dat identiteit is. Als dit voor medewerkers duidelijk is, zijn zij meer gemotiveerd en betrokken. Hoe beter de communicatie, hoe succesvoller de verandering. Intern en extern geldt hetzelfde: maak een beleving van het merk. Medewerkers moeten over de hele organisatie – van directie tot schoonmakers – het merk op dezelfde manier beleven. Pas dan kunnen zij zich met het merk identificeren. Je communicatie, gedrag en de symboliek moeten volledig in overeenstemming zijn, anders wijk je af van de kern van het verhaal en is het niet meer overtuigend. Dit verhaal moet worden gevoeld door het hele bedrijf en door de buitenwereld, de (potentiële en bestaande) klanten en de overige belanghebbenden.
2. Het veranderen van processen voor global branding
Processen inrichten die passen bij de verandering, vergemakkelijken het voor medewerkers om te veranderen. Een proces dat global branding bevordert, is het werken volgens het netwerkmodel. In organisaties die werken via een netwerkmodel, inspireren divisies elkaar en werken medewerkers, locaties en teams samen. Het ontstaan van netwerken is belangrijk, omdat medewerkers binnen divisies van internationaal opererende organisaties – ieder met hun eigen cultuur, taalgebied, denkwijze en processen – gespecialiseerd zijn in hun eigen markt.
Het hoofdkantoor dient in een netwerkmodel niet meer als ‘zender’ over welke regels en kaders toegepast mogen worden. Het hoofdkantoor geeft slechts hoofdlijnen, faciliteert in collectieve middelen en voorziet in bronnen van inspiratie. Zodat de merkidentiteit in ieder land op dezelfde manier overkomt (huisstijl, etc.) en dezelfde visie uitdraagt. Zo zijn de internationale divisies verantwoordelijk voor hun eigen branding in de lokale omgeving, gebaseerd op de lokale context, zoals (beeld)taal en (zaken)cultuur. Door hen voortdurend te inspireren en te voorzien van juiste voorbeelden, vertalen ze heel pragmatisch en actueel de merkidentiteit naar lokale en culturele inzichten en specifieke marktverwachtingen. Daar profiteren de klanten het meeste van. Door het netwerkmodel steken mensen elkaar aan en leren zij van elkaar, 24/7/365.
3. De rol van technologie bij branding
Technologie kan de organisatieverandering ondersteunen en dus de wijziging of versterking in merkidentiteit. Als de technologie past bij de taak, bevordert dit de resultaten van de verandering. Technologie bij de organisatieverandering is geen doel op zich, maar wel een cruciaal middel. Technologie brengt structuur aan in de organisatie, maar structuren moeten ‘mengen’ met bestaande organisatorische praktijken. Medewerkers moeten vertrouwd raken met de nieuwe digitale middelen of kanalen door ze dagelijks te gebruiken. Gebruiksvriendelijke systemen helpen hierbij door communicatieprocessen te standaardiseren en de merkidentiteit te versterken. In de blog ‘5 technologie trends om orde te creëren in je brand management’ worden allesbepalende brand management tools als Marketing Resource Management, Digital Asset Management en Brand Identity & Template Management software beschreven.
Meer weten over hoe je een sterk merk bouwt?
Mensen, processen en technologie zijn de bouwstenen voor een succesvol merk dat intern en extern excelleert in de huidige netwerksamenleving. Wil je meer lezen over succesvolle organisatieveranderingen en global brandmanagement? De whitepaper ‘Hoe bouw je een sterk corporate merk?’ download je hier.
Bron: iWRITER | Foto: iWRITER
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.