‘Doorstroom bevorderen met woningruil app’

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Eind vorig jaar begonnen 26 woningcorporaties met het initiatief HuisjeHuisje. In de app kunnen huurders op een Tinder-achtige wijze huizen ontdekken die door bewoners ten ruil staan aangeboden. Wat is ruim een half jaar na dato de stand van zaken met woningruil en HuisjeHuisje? Een gesprek met Projectleider HuisjeHuisje Pieter Schipper.

Naast HuisjeHuisje is Pieter ook actief als Adviseur Strategie bij woningcorporatie Ymere, een van de deelnemende corporaties aan de app. Op de vraag waarom woningruil zo belangrijk is voor Ymere, vertelt hij: “Wij zien in onze regio, en vooral in Amsterdam, dat heel veel mensen willen verhuizen. Echter zijn er weinig mensen die dat daadwerkelijk kunnen doen. Wij verdelen huizen op basis van inschrijfduur, wat wachten beloont en het aanbod verkleint. Het gevolg is dat veel huurders blijven zitten waar ze zitten. Met woningruil proberen wij de zittende huurders die weg willen in beweging te krijgen zodat ze sneller een huis kunnen vinden wat echt bij ze past.”

Woningruil
Eén van de grootste uitdagingen van woningruil is het vinden van een geschikte kandidaat om mee van woning te ruilen. Pieter: “Je hebt niet alleen iemand nodig wiens huis jij leuk vindt, maar die ook jouw huis leuk vindt én wiens inkomen past bij de huur. Dat zijn veel obstakels waar mensen overheen moeten. Eén van de belangrijkste redenen waarom woningruil vaak afketste, was dat mensen de nieuwe huur niet wisten van de woning.”

Met HuisjeHuisje wordt geprobeerd deze problemen zoveel mogelijk op te lossen. “Bij woningen van corporaties die deelnemen aan HuisjeHuisje, staat de nieuwe huur van de woning weergegeven, zodat je als huurder direct weet of het passend is. Dit vergroot onder andere de succesratio. Daarnaast kun je met de app makkelijker informatie uitwisselen, bijvoorbeeld foto´s van de nieuwe woning. Dat gaat op bijvoorbeeld een prikbord in de lokale supermarkt minder makkelijk.”

Minder energie
Voor Ymere is er niet veel nodig om HuisjeHuisje te ondersteunen, legt Pieter uit. “Wij hadden al processen rondom woningruil ingericht, dus er waren geen nieuwe processen nodig. Woningruil is daarnaast makkelijker en kost minder tijd dan reguliere mutaties. Ik hoor weleens het argument van corporaties dat woningruil ‘een extra ding’ is, en ze daar geen tijd voor hebben. Het klopt dat het extra is, maar onderaan de streep ben je hier minder energie aan kwijt. Je stelt twee nieuwe contracten op en voert indien nodig mutatieonderhoud door, en je bent klaar. Je hebt veel minder te maken met leegstand, verschillende bezichtigingen en het aanbieden van een nieuwe woning op je website.”

Via de app probeert de corporatie dan ook actief te sturen op woningruil. “Wij zien hier echt een kans liggen. Mensen willen graag een nieuw huis, maar kunnen dit maar lastig vinden. Door hier de focus op te leggen – bijvoorbeeld met marketing van de app of het publiceren van redactionele artikelen over dingen waar je op moet letten bij woningruil – creëer je een veel groter potentieel woningaanbod.” 

Interessant maken
In totaal zijn er nu meer dan 5.000 matches. “Het aantal woningruilen dat daaruit voort is gekomen weten we niet precies, omdat we dat niet registreren. Dat willen we binnenkort uitvragen onder de matches. Wij kunnen dit zelf positief beïnvloeden door ervoor te zorgen dat de data in de app klopt, en de kans op slagen na een match daardoor groot is. Ook hebben wij twee medewerkers aangesteld die continu bezig zijn met het controleren of de huurder in de nieuwe woning past en het opstellen van nieuwe contracten voor woningruil. Daarbij hebben de corporaties die zijn aangesloten bij HuisjeHuisje afgesproken binnen een week te reageren op de vraag van huurders om woningruil, en binnen twee weken aan te geven of het ook écht kan. Normaal belandde woningruil nog weleens onderop de stapel waardoor het zes tot acht weken kon duren. Door dit snel door te voeren, maak je het voor huurders nog interessanter.”

Doelgroep
Duizenden huurders per maand maken gebruik van de app. “Door het zoeken naar een ruilwoning leuk te maken, proberen wij extra mensen te trekken die naar een ruilwoning op zoek zijn. De focus ligt hierbij op huurders in de doelgroep tussen 25 en 45 jaar, dat is de doelgroep die het vaakst van woning wisselt. In de volgende updates van HuisjeHuisje willen wij feedback van huurders meenemen, bijvoorbeeld de mogelijkheid om een huis op te slaan en het verbeteren van het algoritme, zodat het aanbod nog passender.”

Algoritmen
Voor HuisjeHuisje wordt samengewerkt met WoningNet. “Zij bouwen de app, doen het onderhoud en hebben de klantenservice ingericht.” Een onderdeel daarvan is het matchingsalgoritme. “Deelnemers aan de app worden in groepen ingedeeld, zoals leeftijd maar vooral de behoefte. Wanneer je in je eentje woont, is een vierpersoonshuis minder interessant. Daar houdt het algoritme rekening mee, zodat er eerder een passende woning langs komt. Maar ook de huizen van huurders die jouw huis leuk hebben gevonden komen eerder langs. Samen proberen wij de algoritmes nog beter af te stellen zodat de kans op slagen zo hoog mogelijk is.”

Anoniem
Volgens Pieter heeft de AVG niet veel invloed op HuisjeHuisje. Pieter: “Onze Privacy Officer en WoningNet hebben de processen nagelopen en gekeken wat er geregeld moest worden. Wij delen bijvoorbeeld geen informatie van onze huurders met een andere corporatie, maar alleen hoe vaak de app gedownload is. Er moeten voor de AVG nog een paar puntjes op de ‘i’ worden gezet, zoals een duidelijke knop om je als huurder af te melden.”

Bewoners krijgen nu al de mogelijkheid om anoniem te blijven in de app totdat ze er zelf voor kiezen dat niet meer te zijn. “De app laat bijvoorbeeld de straatnaam zien, maar niet het adres. Tijdens de chat – die plaatsvindt bij een match tussen twee gebruikers – kan de huurder ervoor kiezen zelf meer info vrij te geven.”

Nationaal platform
HuisjeHuisje ging vorig jaar live met 26 deelnemende corporaties. “Wij wilden eerst een paar maanden draaien met de partijen die wij hadden, om eventuele hobbels glad te strijken,” vertelt Pieter. Inmiddels hebben verschillende andere corporaties interesse getoond om ook mee te doen met het platform. “Onder andere enkele corporaties uit Brabant en Zuid-Holland zijn geïnteresseerd, maar bijvoorbeeld ook een belegger. Wij zijn vorig jaar gestart met de nadruk op de regio Amsterdam en Utrecht, omdat daar de druk op de markt hoog is en de wachttijden lang. Maar een nationaal platform worden voor woningruil, zou prachtig zijn. Ongeacht de druk op de markt is woningruil een goede tool voor huurders om een nieuwe, leuke en geschikte woning te vinden waarbij tegelijkertijd de doorstroom verbetert. Ik geloof dat het de taak is van corporaties om hun huurders te helpen bij het vinden van een woning die bij hen past.”

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia – 13 juli 2018