Iedere corporatie heeft te maken met huurders met betalingsachterstanden. Dit is een risico voor de bedrijfsvoering van een woningcorporatie, maar ook vervelend voor de huurder. Het vroeg signaleren van betalingsproblemen is dan ook van belang zodat een grote huurachterstand voorkomen kan worden. Techxx Bright Answers heeft in nauwe samenwerking met HW Wonen en Poort6 een digitale huurincasso-oplossing ontwikkeld, die helpt om betalingsproblemen adequaat aan te pakken.
Automatisering maakt maatwerk mogelijk
Een sleutelfactor bij het adequaat inspelen op betalingsachterstanden is de juiste communicatie op het juiste tijdstip. De digitale huurincasso-oplossing is gericht op die cruciale communicatiemomenten. Hiervoor is het bestaande KlantVenster, het DMS van Techxx Bright Answers, uitgebreid met specifieke functionaliteit. Op basis van gegevens uit het primaire systeem en betaalhistorie wordt het profiel van de niet betalende huurder opgesteld. Vervolgens worden acties conform het afgesproken proces afgehandeld. Per stap is een vaste doorlooptijd bepaald en kan de voortgang worden bewaakt. Het aanmaken en versturen van brieven is daarbij volledig geautomatiseerd en wordt direct na het ontstaan van de achterstand opgestart. Het automatiseren van het huurincassoproces levert tijdwinst op die besteed kan worden aan persoonlijk contact voor de cases die daar om vragen.
Digitaal dossier als basis
Na het overschrijden van een betalingstermijn wordt automatisch een nieuw dossier in het DMS aangemaakt. Alle acties, klantcontacten, brieven en mails worden in het dossier vastgelegd en kunnen eventueel met externe partners (bijv. deurwaarder) worden gedeeld. De gehele communicatie is terug te vinden in één dossier, zodat voor alle betrokkenen de status helder is en goede bewaking kan plaatsvinden. Wanneer de betalingsachterstand niet meer aanwezig is, worden het dossier en eventueel openstaande acties afgesloten.
Bewaking en sturing
De incasso-oplossing van Techxx Bright Answers geeft medewerkers de volledige controle over individuele betalingsachterstanden. Maar ze biedt woningcorporaties nog meer: namelijk een compleet overzicht over het incassoproces en de betalingsachterstanden. Dit stelt de corporatie in staat om huurders met huurachterstand adequater te benaderen en zo grotere betalingsachterstanden te voorkomen.
Bron: Techxx Bright Answers | Foto: Techxx Bright Answers
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.