Beter Wonen verhuurt al meer dan 100 jaar woningen in Almelo en omgeving. In de ondernemersstrategie “Trots Wonen in Almelo” heeft Beter Wonen een nieuwe missie opgesteld, namelijk: zorgen dat de huurders met trots kunnen wonen in de woningen van Beter Wonen Almelo. Om deze missie uit te voeren hebben zij ook nieuwe kernwaarden opgesteld, welke zijn: betrokken, betrouwbaar, doortastend, realistisch en dichtbij. Hierdoor is het efficiënter maken en het versnellen van onderhoudsprocessen van essentieel belang om de kwaliteit en tevredenheid van bewoners ook in de toekomst te waarborgen. Maar hoe is dit te realiseren? Dat is waar de samenwerking tussen Casix en Beter Wonen samenkomt.
De ambities van Beter Wonen Almelo
Door de bewezen successen omtrent de digitalisering van verscheidene woningcorporaties, staat Beter Wonen hier ook open voor. Tevreden bewoners en woningkwaliteit zijn enorm belangrijk voor de woningcorporaties en de digitalisering helpt bij het verbeteren hiervan. Het digitaliseren is echter, voor een middelgrote woningcorporatie zoals Beter Wonen, een grote klus. Met in totaal 6100 woningen in verhuur is het niet altijd gemakkelijk om dichtbij te zijn.
Een applicatie die zorgt voor verbetering
Vanuit deze nieuwe strategie is het belangrijk dat er verbetering en efficiëntie komt in meerdere stappen van het verhuurproces. Dit heeft concreet geleid naar een verbetering van het huidige mutatieproces. “Om deze verbetering voort te kunnen zetten, hebben wij als organisatie een projectplan opgesteld met een externe projectleider, Marthe Wassink. Na grondig onderzoek is gebleken dat door middel van digitalisering van het mutatieproces, dit proces verbeterd zou kunnen worden. Zodoende zijn wij verder gaan onderzoeken welke partijen dit voor ons zouden kunnen realiseren. Vanuit hier hebben wij drie organisaties, waaronder Casix, uitgenodigd voor een gesprek. Door de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie, de directe afhandeling met de huurder, koppelingen met onze systemen en de constante innovatie en ontwikkeling van de applicatie zelf, waren wij onder de indruk van de applicaties van Casix. Vervolgens hebben wij tijdens het Corporatieplein een eerste indruk gekregen van de opnameapp van Casix, waarbij de applicatie alle punten aanstipte welke wij graag terug wilden zien. Vanuit hier zijn wij de samenwerking aangegaan.” aldus Rob Grunder.
De implementatie van Casix
Beter Wonen Almelo maakt nu al bijna een jaar gebruik van de opnameapp en het aannemersportaal van Casix. De opnameapp is met name voordelig voor de huurder. De informatie is duidelijk en vrijwel direct inzichtelijk, de snelheid van het opname- en mutatieproces is verbeterd en de kans op fouten is aanzienlijk kleiner dan voorheen. Doordat de applicatie gebruiksvriendelijk en eenvoudig te begrijpen is, zijn woningcorporaties dan ook niet gebonden aan bepaalde werknemers welke het mutatieproces uitvoeren. Rob Grunder vertelt verder: “De afgelopen maanden hadden wij, door verschillende redenen, een tekort aan opzichters in het mutatieproces. Door de gebruiksvriendelijkheid van deze applicatie hebben wij twee van onze vakmannen kunnen toevoegen als opzichters. Zij hebben dan ook zonder problemen de opnames van woningen kunnen uitvoeren. Dit is echt super voordelig voor de huurders, omdat zij niet hoeven te wachten, en werkt nog snel ook!” De koppeling tussen de opnameapp en het aannemersportaal zorgt dan ook voor meer efficiëntie in het proces als een geheel. Zo worden de werkopdrachten vrijwel direct doorgezet naar aannemers in de omgeving met wie zij nauw samenwerken. Rob Grunder: “Wij hebben onderzoek gedaan naar verscheidene aannemers en zijn vanuit hier een samenwerking aangegaan met drie aannemers en twee installateurs. Door deze samenwerking hebben wij een wijkindeling kunnen maken, waarbij het grote voordeel is dat de aannemer gelijk de opdracht te zien krijgt en aan de slag kan gaan, zonder dat daar al te veel handelingen tussen zitten. Dit scheelt dus veel tijd voor zowel ons, de aannemer als de huurder.”
Een applicatie met vele voordelen
Uit het onderzoek van Beter Wonen Almelo blijkt dat de huurder en aannemer zeer tevreden zijn over het vernieuwde proces van Beter Wonen. “Alles voor de huurder is helder en duidelijk, van vooropname tot eindopname. Het kunnen inzien van informatie is heel erg belangrijk voor de huurder. Toen wij startten met dit project was één van onze uitgangspunten dat de klanttevredenheid omhoog moest en dat doel is o.a. bereikt door middel van de applicatie van Casix. Dit zien wij dan ook terug in het onlangs uitgevoerde onderzoek vanuit KWH. Hierbij waarderen de nieuwe huurders het proces met minimaal een 7,5 en de vertrekkende huurder geeft het proces minimaal een 7,9”, aldus Rob Grunder.
Niet alleen de tevredenheid van klanten is een groot voordeel voor Beter Wonen Almelo, maar ook de verbetering betreffende de duurzaamheid is één van de grote voordelen. Rob Grunder vertelt verder: “Doordat alles papierloos is, gaat het niet alleen sneller, maar is het ook nog eens duurzamer. Daarbij komt ook nog eens de mogelijkheid om foto’s toe te voegen voor de aannemer. Dit is een grote verbetering van onze werkprocessen en wij zijn dan ook meer dan tevreden over de implementatie van de software van Casix.”
Bron: Casix, Foto: Beter Wonen Almelo
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.