Ziet u het zich al voor u? Uw vakmannen die met slimme Augmented Reality brillen (bijvoorbeeld de Microsoft Hololens) beter reparaties kunnen uitvoeren die zijn gemeld door een slim netwerk van sensoren? En wat gaat de rol van de vakman zijn?
Het afgelopen jaar merken wij dat er steeds meer corporaties bezig zijn met de volgende stappen in (predictive) maintenance en service. Op bestuursniveau speelt vaak de vraag waar de business case ligt in het toepassen van bijvoorbeeld IoT binnen vastgoedobjecten. Uiteindelijk moeten dit soort ontwikkelingen zich wel terugbetalen. Terug naar de tekentafel: wat is het probleem dat u als corporatie wilt oplossen? De traditionele rol van een woningcorporatie is het huisvesten van huurders. Maar huurders worden anno nu steeds veeleisender en de rol van social media speelt een rol in het transpanter maken van opinies. Een goede serviceverlening en een hoog comfortniveau voor huurders is waar het vaak om draait. En dat ziet men ook weer terug in de jaarlijkse Aedes scores. Technieken als IoT, NFC en Predictive Maintenance zijn hulpmiddelen om een hoger comfortniveau te bereiken. Bijvoorbeeld door voortijdig te monitoren of kritische toegangsdeuren nog werken, of dat de centrale verwarming is uitgevallen.
Door toepassing van slimme sensoren, een vakman die een hogere first-time-fix-rate kan behalen doordat hij een betere informatiepositie heeft en een algoritme wat voorspelt welke reparaties of mutaties er aan gaan komen kan een corporatie ook kostenefficiënt werken. Extra reisbewegingen naar opdrachten die nog niet noodzakelijk zijn, veroorzaken extra kosten die mogelijk op een ander moment efficiënter zijn in te plannen. Uiteindelijk is de businesscase wel te maken, zij het enerzijds in het kwalitatieve (comfort verhogend) maar anderzijds ook in het kwant itatieve (efficiënter werken).
Uiteindelijk zal de rol van de vakman anders worden. Simpelweg het rondje door de wijk is in het kader van efficiënt werken niet meer van deze tijd. Daarnaast is vergrijzing onder vakmannen een thema waar ook veel corporaties tegenaanlopen. Maar hoe kan de jongere generatie efficiënt opdrachten afronden? Door de juiste informatiepositie. Technieken als Augmented Reality maar bijvoorbeeld ook BIM zullen daar steeds een prominentere rol in gaan spelen. Dus is die Hololens echt toekomst of dichterbij dan we denken?
Experimenteer met nieuwe technologieën en neem deze mee in de IT-strategie voor de komende jaren. Want een ding is zeker; de toekomst is sneller hier dan we denken.
Over Sigmax: Sigmax levert al bijna 20 jaar innovatieve softwareoplossingen waarbij we gedreven worden door de doelen en uitdagingen die corporaties verder kunnen brengen. Of dat nu het realiseren of het verbeteren van een first-time-fix is middels onze Field Service software of het toepassen van IoToplossingen binnen corporaties. Ook in 2018 gaan wij graag in gesprek met u om uw uitdagingen te bespreken.
Bron: CorporatieGids 2018 | Sigmax
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.