Data B.: "Stel de huurder centraal bij digitale communicatie"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Steeds meer corporaties willen digitaal communiceren met haar huurders. Een mooi streven, maar hoe maak je deze wens realiteit? CorporatieGids.nl ging in gesprek met Jos Kuipers van Data B. Mailservice, specialist in verzenden van fysieke en digitale documenten, en sprak met hem over de essentie van communicatie en de kansen die daar liggen: "Stel de huurder centraal en laat zien dat je innovatief bent."

"Waar huurders vooral keuzevrijheid willen hebben via welk kanaal ze met de corporatie communiceren, streven de meeste corporaties ernaar dit allemaal via een 'mijn portaal' te laten verlopen," begint Jos het gesprek. "Digitaal contact kan voor huurders echter een drempel zijn, bijvoorbeeld omdat ze geen internet hebben. Wij zien goede communicatie tussen huurder en corporatie vooral als een proces waarbij de huurder zo makkelijk mogelijk de uitingen van de corporatie kan ontvangen. De uitdaging is om de huurder centraal te stellen en ze te verleiden met innovatieve toepassingen."

MijnHuur
Om corporaties te helpen innoveren in de communicatie, komt Data B. binnenkort met een 'MijnHuur'-app. "Deze app, geschikt voor iOS- en Android, kan door huurders worden gedownload, en vervolgens kunnen corporaties via deze app gemakkelijk met hen communiceren. Zo kunnen reparatieverzoeken worden ingediend of berichten over afrekeningen, machtigingsverzoeken of huurverhoging naar huurders worden verzonden. De huurders kunnen vervolgens ook via de app betalen of een vraag bij de corporatie neerleggen."

"Als in de app een bericht binnenkomt voor de huurder, dan ontvangt hij of zij een notificatie. Net als bij WhatsApp of SMS. Dit bericht wordt perfect weergegeven in de huisstijl van de corporatie. Daardoor wordt de app zeer herkenbaar voor de gebruikers."

Sneller en minder fouten
"Voor de huurder betekent de MijnHuur-app dat documenten op één centrale plek te vinden zijn, hij of zij niet iedere keer hoeft in te loggen en gemakkelijk kan reageren en betalen," legt Jos uit. "Zo wordt het snel, makkelijk en betrouwbaar verzenden van informatie naar woningcorporaties mogelijk."

"Corporaties zullen bovenal kosten besparen, maar het makkelijk en herkenbaar versturen van documenten is ook een groot voordeel. Daarnaast is het een extra communicatie optie voor huurders, iets wat goed voor het imago is. Dat betalingen kunnen plaatsvinden via iDeal in de app, zorgt ervoor dat dit sneller en met minder fouten gebeurt en er minder kosten zijn voor de administratie."

Kanaalsturing
Met de app kunnen corporaties volgens Jos ook meer doen aan kanaalsturing richting de 'Mijn Omgeving'. "Doordat alles via één kanaal beschikbaar is, hebben huurders en de corporatie een duidelijk overzicht van alle verzonden en ontvangen communicatie. In de toekomst willen wij een koppeling realiseren met de 'Mijn Omgeving' van de corporatie. Een huurder kan dan via een single sign on vanuit de app eenvoudig inloggen bij het klantportaal. Daarmee wordt niet alleen het gebruik gestimuleerd, maar versterkt het tevens deze omgeving als integraal platform bij de digitaliseringsslag."

MijnOverheid
Met de MijnHuur-app krijgen corporaties meer mogelijkheden om met hun huurders te communiceren, maar Jos verwacht dat de hoeveelheid manieren in de toekomst nog verder zal toenemen. "Wij denken dat het platform MijnOverheid in de toekomst ook toegankelijk wordt voor woningcorporaties. Dan kunnen huurders hun post ook via de Berichtenbox ontvangen. De toegang tot de persoonlijke, digitale brievenbus van alle burgers in Nederland zou vervolgens - indien gewenst - gecombineerd kunnen worden via de MijnHuur-app waardoor vrijwel volledig digitaal gecommuniceerd kan worden met huurders."

"Maar," sluit Jos het gesprek af, "uiteraard blijft een klein deel fysieke communicatie voor sommige documenten of doelgroepen een noodzakelijkheid, ook in de toekomst. Wij blijven vooruitstrevend in digitalisering en sluiten corporaties in de nabije toekomst graag aan op de Berichtenbox van MijnOverheid. Maar wij zullen ook de fysieke documentenstroom blijven bedienen. De huurder staat immers centraal."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 19 april 2017