Corporaties: Voorwaarts!

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Informatiemanagement”.

Een heldere visie en een doordachte uitvoering: de ideale combinatie. Iedere corporatie kampt met het doorvoeren van besparingen, laagconjunctuur en een mondigere huurder. Deze situatie zorgt ervoor dat corporaties zich, ongeacht hun omvang, richten op de toekomst: structuur en grip op de bedrijfsprocessen zijn de start om te kunnen verantwoorden richting interne (management en RvC) en externe doelgroepen (zoals huurders en leveranciers).

Hoe krijg ik meer grip op processen?
Grip op processen ontstaat wanneer er kennis is van processen. Grip en kennis uiten zich in afgewogen beslissingen op basis van actuele informatie. Vaak verzandt een organisatie in het opslaan van overbodige) gegevens en richt men een datawarehouse in. Ons inziens ligt de kracht niet in de dataopslag, maar in de informatie en de kennis die processen voortbrengen. Het doel van operational excellence is bereikt, wanneer een corporatie dit op orde heeft. Dat de kennis van de processen en organisatie vooral in systemen moet zitten is ouderwets. De gemiddelde medewerker binnen een corporatie heeft meer dan 10 jaar werkervaring bij de werkgever dan wel binnen de branche. Dit betekent dat de kennis van de processen, klanten, huurders, aannemers e.d. juist bij uw eigen mensen zit. BCT gelooft dan ook in de werkwijze waarbij systemen de werkzaamheden van uw mensen ondersteunen, dat juist zij diegene zijn die kennis toevoegen.

Met de inzet van een kennissysteem, waarbij uw medewerkers ondersteund worden in hun dagelijkse werkzaamheden, is elke corporatie in staat om op een eenvoudige wijze processen te structureren, af te handelen en daarmee grip te realiseren. Van binnenkomende huurdermutaties tot rapportages richting RvC, álle processen van een corporatie kunnen op deze manier gedigitaliseerd en geoptimaliseerd worden. Door eenduidigheid in procesafhandeling te creëren, middels het kennissysteem, bent u als bestuurder, manager, medewerker, huurder en leverancier in staat om op elk moment inzage te krijgen in uw resultaten, zodat u adequaat kunt (bij)sturen.

Mars…met EIM!
Een corporatie is meer dan alleen het huurmutatieproces, onderhoud en reparatieverzoeken. Grip op deze processen staat niet gelijk aan grip op de totale bedrijfsvoering. Enterprise Information Management (EIM) zet uw datastromen om naar informatie. Als die informatie goed gebundeld wordt en op de juiste momenten ter beschikking wordt gesteld aan de juiste personen, ontstaat er kennis die u kunt gebruiken om een concurrerende voorsprong te creëren én te behouden. Onze beproefde oplossingen zijn voor organisaties een grote stap voorwaarts richting klantgerichtheid, optimale bedrijfsvoering en het realiseren van doelstellingen.

Een bijdrage van BCT

Bron:CorporatieGids2014