CorporatieGids Magazine SBI maart 2018

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

CorporatieGids Magazine SBI maart 2018 - Van goed naar beter

Inhoud

  • Marieke Kolsteeg: Met Waterweg Wonen van goed naar beter
  • Business rules: Business as usual, maar dan veel slimmer
  • Dienstverlening zit ‘m in de kleine dingen
  • Zaakgericht werken bij Beter Wonen: Duidelijk verwachtingspatroon aan de voorkant, helder proces aan de achterkant
  • Jorrit van de Walle (Audittrail): Zorg voor inzicht en overzicht bij informatie- en privacybeveiliging
  • Corporaties rode lantaarndrager cloudadoptie
  • Caribische integriteit
  • Yolanda Winkelhorst (Woonkeus Stedendriehoek): Regionale verschillen te groot voor landelijk woonruimteverdeelsysteem
  • Lustrumeditie CorporatieGids LIVE: Jaarlijkse kennisinjectie voor de corporatieprofessional
  • Bastiaan van der Mijl (Reasult): Beslissingen nemen met machine learning wordt normaalste zaak van de wereld
  • Klantcontact bij Lefier: Professionals met een passie voor klanten
  • Platform31: Collegiale ondersteuning moet van onderop komen
  • Anton Vreugdenhil (cegeka-dsa): De eenvoud terugbrengen in ICT is mede bepalend voor het toekomstig succes
  • Vernieuwingsagenda: de kop is eraf
  • Balans tussen handmatig en automatiseren is de heilige graal van testen
  • TU Delft: Corporaties kunnen op  kernprocessen aanjager van innovatie zijn
  • Hugo Neeskens (Hersense): ICT leuk maken om het beste uit jezelf te halen
  • Peter Zuithof (Mijande Wonen): Van zwemmen in stroop naar geoliede machine
  • Problemen aanpakken door problemen te vergroten

Van digitalisering naar humanisering
Corporaties zetten massaal in op digitalisering. Logisch, want daarmee is veel te winnen. Maar ook te verliezen, als de klant daarbij uit het oog wordt verloren.

Wie niet clicken of callen wil, maar een corporatiemedewerker persoonlijk in de ogen wil kijken, heeft het zwaar. Wijkkantoren zijn als sneeuw voor de zon verdwenen en de balie-uren in de enige overgebleven vestiging tot een minimum beperkt.

Het eerste echte tegengeluid vingen wij op bij Waterweg Wonen. Corporatiebestuurder Marieke Kolsteeg onderkende dat de drang naar meer digitaal werken tot een té abrupte beperking van de openingstijden hadden geleid. Te voorbarig en in sommige gevallen een overschatting van de zelfredzaamheid van de doelgroep.

Verwarde mensen, ouderen en demente bejaarden behoren steeds langer tot de doelgroep. Corporaties doen er goed aan om in hun digitale driften daar waar nodig de corporatieprocessen menselijk te houden. Digitaal is goed, maar soms is persoonlijk gewoon beter.

Veel leesplezier!
Martin Barendregt en Paul Tuinte

Meer infomatie en download via http://corporatiegids.nl/nl/corporatiegids_magazine