CorporatieGids Magazine - November 2023

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

CorporatieGids Magazine November 2023 - Digitale Fitheid

Inhoud

  • Trees van Haarst (Veenvesters): In één keer in z’n geheel naar de cloud voor meer digitale fitheid, databewustzijn en betere digitale dienstverlening
  • Hans Vedder (Goed Wonen Gemert) en Josefien Hesen (Volksbelang Helmond): Samenwerken bij woonruimteverdeling zorgt voor professionaliseringsslag
  • Bartje Meijboom (NCCW): Eén leiderschapsteam om de focus te leggen op klanttevredenheid en innovatie
  • Column: Participatie: een vinkje of een vonkje?
  • Eric Vermijs (Stadlander): BRP-koppeling met gemeente betekent veilige en efficiënte informatie-uitwisseling
  • Carola Boering en Sigi Evers (Parteon): De menselijke maat moet de lat zijn voor goed klantcontact
  • Bart Hillenaar (Dudok Wonen): Belangrijkste les van het datalek? Waterdichte afspraken maken met leveranciers
  • Henk Rakké (Hersense): Microsoft als totaaloplossing voor de dagelijkse routine
  • Valérie Bakker en Redmer Witkop (de Alliantie): Parkeereenheden binnen vier uur verhuren door automatisering verhuurproces
  • Ties Arts en Marcel Bierens (ViaData Field Service): De sleutel tot succes in dagelijks onderhoud zit in een geïntegreerde, georganiseerde aanpak
  • Column: Dat rapporteren niet moet, wil niet zeggen dat nadenken niet mag
  • ERP-monitor woningcorporaties: Bijna driekwart marktaandeel voor Zig en Aareon, zeven anderen delen het restant
  • Wouter Kolbeek (Woonstad Rotterdam) en Sander Middendorp (Aedes): Vastgoed-ID - een goed idee
  • Tineke de Vries (Vidomes): Goed datamanagement borgt beschikbaarheid, integriteit en betrouwbaarheid
  • Camiel Prudon (24ROSA): Voorspelbaar onderhoud: een ontwikkeling die niet meer te stoppen is
  • Weller: Ook via chat kan een huurder zich gezien, gehoord en begrepen voelen
  • Gerrit Stubbe (QuaWonen): Sneller contact met huurders met een betaalachterstand door AI
  • Anja van Burgsteden en Inge Jongkind (Kennemer Wonen): De beste dienstverlening bereik je met een combinatie van digitale dienstverlening en persoonlijk contact
  • Rico Leemreijze (SmartR): Corporaties ontbreekt het aan een vernieuwende blik
  • Ruud Vosbeek en Sabra Manche (Woonin): Laatste Kansbeleid als laatste redmiddel om ontruimingen te voorkomen
  • Gijsbert van Herk (Staedion) en Koen de Hond (Transvorm): Ouderen, wonen en zorg - iedereen vindt er wat van, maar niemand is ervan
  • Column: Niet voor niets een grondrecht

Digitale fitheid

In Nederland heeft meer dan de helft van de bevolking overgewicht. Digitalisering is daar mede debet aan. De digitale verleiding is zo groot dat we steeds minder bewegen. Onderuit gezakt in de bank ‘handjeklappen’ we de gordijnen automatisch dicht of roepen een commando om de lampen aan te doen. We staan allemaal de hele dag ‘aan’. Digitale obesitas ligt op de loer.

Corporaties spreken steeds vaker over digitale fitheid van corporatiemedewerkers. Bijvoorbeeld als noodzaak om de digitale transformatie van de bedrijfsvoering te laten slagen.

Een gezonde relatie tussen digitaal en fitheid is er nauwelijks. In de context van digitale transformatie wordt fitheid als een aaibaar alternatief gebruikt voor het kennisniveau of de digitale vaardigheid van de medewerker. In veel gevallen laat dat te wensen over en is kennis bijspijkeren noodzakelijk. Zodat uiteindelijk iedereen over de benodigde digitale vaardigheden beschikt om de transitie door dik en dun te steunen.

Veel leesplezier!

Johan, Paul en Martin

Meer infomatie en download via http://corporatiegids.nl/nl/corporatiegids_magazine