Een reorganisatie, de implementatie van een nieuw ERP-systeem, toenemende werkdruk, klanttevredenheid die onder druk staat, geen goede cijfers om te sturen op doelstellingen en onvoldoende zicht op de processenstappen en doorlooptijden; een greep uit de uitdagingen van het team Reporting en Accounting van de afdeling Finance bij Intermaris. Aanleiding om aan de slag te gaan met Lean en continu verbeteren.
Continu verbeteren is het zelf bedenken en realiseren van verbeteracties met betrekking tot het dagelijkse werk, zodat prestaties en werkomstandigheden verbeteren. Logisch, maar in de praktijk best lastig want hoge werkdruk en het vasthouden van oude gewoontes kunnen belemmerend werken.
Wel een begin maar geen eind
Vanuit HC&H is een programma opgesteld om organisaties op weg te helpen naar een cultuur van continu verbeteren. De aanpak kenmerkt zich door de actieve inbreng van medewerkers, pragmatiek en de snelle resultaten, een traject met een begin maar zonder eind. Alle activiteiten zijn dan ook gericht op borging en continuïteit, ook als de actieve ondersteuning vanuit HC&H beëindigd is.
In de praktijk
Kort na de kick-off bij Intermaris zijn de eerste quickwins in beeld gebracht door samen de belangrijkste processtromen door te lichten. Parallel hieraan is door middel van interviews, het bijwonen van overleggen en een gedegen data-analyse een adviesrapport opgesteld.
Een belangrijk moment is de introductie van de dagstart. Elke werkdag, op een vast tijdstip, met een vaste agenda bij elkaar komen om de dag van gisteren en vandaag door te spreken. Bij de dagstart bespreken we de prestaties, wisselen we ervaringen uit en sturen we kort-cyclisch op verbeterpunten. De ervaringen zijn positief; het team heeft in slechts 3 maanden ruim 30 verbeteringen, klein en groot, kunnen doorvoeren. Het gaat natuurlijk niet alleen om het aantal, belangrijker nog is dat er vooruitgang wordt geboekt: dat geeft energie!
Gaandeweg is een aantal Lean ambassadeurs benoemd die een voortrekkersrol hebben en die het vuur in het team verder aanwakkeren door actief aan te moedigen en successen te delen. De ambassadeurs worden hierin getraind en gecoacht.
Een goede start maar nog veel te doen
We hebben een goede start gemaakt maar er is nog genoeg te doen. We gaan werken aan de klanttevredenheid door de klanten letterlijk binnen te halen in een klantarena-sessie. En feedbacksessies organiseren met betrekking tot het elkaar aanspreken. Ook dit is allemaal onderdeel van continu verbeteren!
Wilt u meer informatie over Lean en continu verbeteren of over het 100 dagen Leanprogramma? Neem gerust contact met ons. Wij informeren u graag!
Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: HC&H Consultants
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.