CNS over Power BI in de praktijk deel 1: Ad-hoc data integratie

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Power BI is een populaire, zeer gebruiksvriendelijk BI-tool die uitstekend geschikt is voor Self-Service BI. Het inrichten van de rapportage-omgeving en het samenstellen van de datasets vereist echter wel enige specialistische kennis. CNS heeft de afgelopen tijd corporaties geholpen met specifieke vraagstukken op het gebied van Power BI. Daarnaast hebben we een aantal workshops gegeven om corporatiemedewerkers kennis te laten maken met Power BI. Tijd om deze ervaringen te delen! De komende weken kunt u daarom lezen over onze ervaringen met Power BI in de praktijk.

Power BI is uitermate geschikt om op een ad-hoc basis informatie uit verschillende bronnen in een dashboard te integreren. In een ideale wereld (vanuit IT gezien dan) vindt de integratie van data centraal en gecontroleerd plaats. In de praktijk is dat echter niet altijd haalbaar. Veel van deze ad- hoc-integraties zijn experimenteel van aard, ze zijn eenmalig of te beperkt qua inzet om via het datawarehouse te realiseren.

Om snel kleinschalige integratie op een economisch haalbare manier te realiseren kan Power BI worden ingezet. Omdat Power BI vele opties biedt om tot hetzelfde resultaat te komen is het handig om enigszins wegwijs te worden gemaakt in de vele mogelijkheden voor het laden, integreren en visualiseren van data. In dat kader hebben wij voor een corporatie in Zuid Holland een rapport gebouwd over de tevredenheid van klanten met uitgevoerde onderhoudstaken. Deze informatie wordt verzameld via enquêtes en zijn beschikbaar in Excel-bestanden. Om tot een zinvolle analyse van de klanttevredenheid te komen is het wel nodig om eigenschappen van geïnterviewde klanten vanuit het datawarehouse te koppelen aan de data in het spreadsheet.

Met twee dagen werk hebben wij een rapport kunnen realiseren dat op visuele wijze inzicht gaf in de klanttevredenheid naar invalshoeken zoals wijk, aannemer en leeftijd van de bewoner. Het resultaat gaf de corporatie niet alleen een goed inzicht in de status van de klanttevredenheid, maar ook van de mogelijkheden die Power BI biedt om snel een dergelijk rapportage te realiseren. Samen met de kennis die haar medewerkers hebben opgedaan in de onze workshop Power BI, biedt dit rapport een goede basis om de inzet van Power BI op te pakken binnen de BI-strategie van de corporatie.

In deze blog heb ik een voorbeeld gegeven van de manier waarop wij corporaties die Power BI overwegen kunnen helpen. In een volgend blog vertel ik hoe wij een corporatie hebben geholpen waar de gebruikers zelf al een Power BI rapport hadden gebouwd. Deze rapportage moest beter in de BI-infrastructuur worden ingepast zonder dat de mogelijkheden van de rapportbouwers werden ingeperkt.

Bron: CNS

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van CNS in de CorporatieGids 2017 te bekijken