Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Claranet de CorporatieGids 2017 te bekijken
Komende tijd staan veel organisaties voor de keuze om een serieuze investering te doen in hun eigen IT, of de stap te maken naar de cloud. De voordelen van de stap naar de cloud zij n legio, maar er zij n ook val kuilen die ontweken dienen te worden. Dit zijn de top vier tips voor organisaties die de stap naar de cloud willen maken.
1. Zet de gebruiker centraal
Het is een groot misverstand dat de stap naar de cloud er één is waarbij de techniek een leidende rol speelt. Als eerste moet gekeken worden naar de gebruiker die straks gebruik maakt van het nieuwe systeem en de applicaties. De gebruiker staat centraal! De oplossing kan technologisch vooruitstrevend zijn, maar als daarbij niet de ervaring die de gebruiker krijgt als uitgangspunt genomen wordt, is het project gedoemd te mislukken. De vraag is dus: wat heeft de gebruiker nu en in de toekomst nodig?
2. Ondersteun de gehele organisatie
Als de koers is uitgestippeld, komt een minstens net zo belangrijke stap. Het vernieuwen van een systeem brengt namelijk onherroepelijk verandering met zich mee. Daarom is ondersteuning voor de volledige organisatie nodig, niet alleen het management en de IT-afdeling, maar juist de gebruiker. Weer de weerstand! Dat kan door intern uitleg te geven over het ‘wat en hoe’ van de vernieuwing die de gebruiker gaat ervaren en daarna stap voor stap hands-on begeleiding te geven tijdens het gehele migratietraject. Het uitgangspunt blijft ook hier altijd: ‘houd het simpel’, hoe complex het soms ook achter de schermen kan zijn.
3. Zorg voor één enkele SLA
IT is tegenwoordig nagenoeg onmisbaar en de impact is dan ook gigantisch als het niet werkt. Er is een scala aan voordelen als je een partner selecteert die meerdere facetten in eigen beheer heeft. Een leverancier die niet gaat wijzen naar een derde partij maar één die het probleem simpelweg oplost. Er bestaat dan geen onduidelijkheid waar de support of service begint en waar die eindigt. Omdat de complete oplossing wordt geleverd onder één enkele SLA valt er niets tussen wal en schip.
4. Ken je IT-partner!
Juist omdat de mens centraal staat, is het voor opdrachtgevers van belang om uitgebreid in gesprek te gaan met hun IT-partner. Het is van belang dat een IT-partner kan bewijzen dat hij echt verstand van zaken heeft. Vraag naar referenties en bewezen track records, ga in gesprek met bestaande klanten en probeer uit te vinden of de IT-partner echt bij ze past: met wie doet u nu écht zaken én is er een echte ‘match’ tussen de partijen?
Bron: CorporatieGids 2017
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Claranet de CorporatieGids 2017 te bekijken
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.