Chapps: "De papier-era loopt op z'n einde"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De tijd van de dictafoon en papier voor het maken van huurinspecties loopt op z'n einde, en een tablet met de juiste app kan deze oude werkwijze perfect vervangen én optimaliseren. Dat zegt Kristof Malfait van het bedrijf Chapps. CorporatieGids.nl sprak met hem over de huurinspectie-app van het bedrijf: Chapps Inspector.

"Chapps Inspector is een next generation applicatie voor huurinspecties," legt Kristof uit op de vraag wat de software precies is. "Al noemen wij het liever een totaaloplossing. Naast de app is er namelijk ook een online component: de Chapps Manager. Hiermee kun je onder andere de app en de rapporten personaliseren, medewerkers aansturen of rapporten nabewerken."

"Dit is zeker voor grote corporaties een belangrijk component omdat de API voor de uitwisseling van data met de primaire systemen van hieruit geregeld wordt. Chapps Inspector is de eerste in een reeks van 'checking apps' die wij gaan bouwen, een reeks waarbij alles wordt ontwikkeld rondom vastgoedinspecties."

Bundeling verhuur- en IT-kennis
Chapps is enkele jaren geleden ontstaan als spin-off van Korfine en Skarabee: "Korfine is een verzekeringsonderneming, gespecialiseerd in het beheer en verwerken van waarborgsommen en juridische bijstand voor verhuurders. Skarabee is de softwaretak van de groep. Zij ontwikkelen onder andere interne beheersystemen, maar ook transactiesoftware en websites."

"In Chapps Inspector bundelen wij onze kennis rondom verhuur en IT," gaat Kristof verder. "Initieel gezien wilden we met de app het inspectieproces sneller en accurater maken. De tijd van de dictafoon en papier is nu wel voorbij, en de tablet lijkt gemaakt te zijn voor inspecties."

Voor corporaties is de inspectie echter geen eindpunt. "Denk aan het voorbereiden van de wederverhuur of de planning van herstellingen en onderhoud. We hebben dus volop ingezet op de ontwikkeling van tools die verder gaan dan de inspectie zelf en zo beantwoorden wij de noden van grote organisaties, zoals woningcorporaties."

Navigatie en interface
Software als Chapps Inspector is inmiddels niet meer nieuw op de markt, maar volgens Kristof onderscheidt de app zich wel van concurrerende producten: "Andere speeltjes maken weliswaar gebruik van de mogelijkheden die een tablet biedt, maar hebben geen doordachte workflowondersteuning en gaan voorbij aan de management-aspecten."

"Wij bieden een uitgebreide ondersteuning van de huurcyclus. Een opname staat niet op zichzelf, en daarom kun je altijd teruggrijpen naar eerdere opnames en aanwezige schade direct inzien. Dit bespaart tijd en vervelende discussies. Alles wordt hierdoor een stuk objectiever."

"Ook moet je in andere applicaties veel tikken wanneer je enige mate van detail wil. Wij gebruiken juist veel voorgedefinieerde checklists in onze app, waardoor je kunt 'tappen' in plaats van 'tikken'. Je kiest gewoon uit een aantal eigenschappen en courante waardes om te beschrijven. Dit werkt niet alleen veel sneller, maar is ook gedetailleerder. De manier waarop je door Chapps Inspector kunt navigeren en de interface zijn onze paradepaardjes. Overzicht is immers essentieel."

Betere structuur en betrouwbaarheid
Volgens Kristof zijn er binnen een woningcorporatie twee partijen die gebruikmaken van de app: "Woningopzichters zijn degene die de opnames doen. Zij kunnen takenlijsten voorbereiden zodat achteraf de juiste diensten worden aangestuurd. Als er direct een akkoord is met de huurder, kan deze zijn handtekening op de tablet zetten. Je kunt dus ter plaatse afsluiten."

"De eerdergenoemde Chapps Manager is een tool voor de verantwoordelijken. Zij kunnen dit gebruiken om mensen aan te sturen of te monitoren wat er allemaal gebeurt. Door op deze manier het volledige proces te digitaliseren gaat het een stuk sneller, is het beter gestructureerd en daardoor betrouwbaarder."

Uitschakelen van papier
Wie gebruikmaakt van Chapps Inspector en Chapps Manager moet zijn bestaande werkprocessen iets veranderen, maar dat is volgens Kristof geen probleem: "Deze aanpassing is namelijk inherent aan een verbetering. Wij proberen met de software zoveel mogelijk papier uit te schakelen. Met de oude systemen heb je na de opname nog veel werk, maar met Chapps is dat niet meer het geval. Rapporten en werkopdrachten rollen er automatisch uit."

Internationale best practices
Chapps is overigens niet alleen in Nederland actief, maar ook in België, Frankrijk en de Verenigde Staten. Deze globalisatie is volgens Kristof een groot voordeel: "Elk land heeft haar eigen klemtonen. Zo gaan Belgen bijvoorbeeld meer in detail op het vlak van beschrijving, omdat dit een wettelijk vereiste is."

"Ik denk dat het een groot voordeel is dat wij internationaal actief zijn, want wanneer je alle best practices bundelt, kun je leren hoe anderen met een proces omgaan. En de schaalgrootte zorgt er natuurlijk voor dat wij onze prijzen scherp kunnen houden."

Kies voor de juiste software
Chapps is 24 september aanwezig op CorporatiePlein in Expo Houten. Volgens Kristof zal het bedrijf woningcorporaties daar iets meegeven: "Wij willen hen laten zien dat ze geen genoegen moeten nemen met een 'pretty good solution'. Wanneer je voor een app kiest om het mutatieproces te optimaliseren, doe het dan meteen goed."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Chapps Inspector in de CorporatieGids 2015 te bekijken.