De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “visie op implementatie en gebruik van informatiesystemen”
Het succes van de implementatie en gebruik van een informatiesysteem wordt bepaald door de acceptatie van de gebruikers. Zeker in een tijd waarin iedere investering op een goudschaaltje wordt gewogen wil je vaststellen dat een informatiesysteem werkt, maar nog belangrijker, dat er efficiënt en effectief mee te werken is (en blijft !).
Hoe accepteer je nu een softwaresysteem vanuit eindgebruikersperspectief? “De software leverancier test toch?” “Wij hoeven niet te testen, omdat wij voor een standaard ERP-systeem kiezen?” Veelgehoorde opmerkingen, waardoor beslissers in de praktijk nut en noodzaak van deze acceptatie-‘sluitpost’ flink onderschatten. Bij veel woningcorporaties vormt ERP-achtige pakketsoftware de kern van de informatievoorziening. In feite is de volledige bedrijfsvoering van de organisatie afhankelijk van het functioneren van het informatiesysteem. Veel organisaties onderschatten niet alleen de complexiteit van het informatiesysteem (met vaak talrijke integraties), maar ook de complexiteit van hun eigen organisatie: vele verschillende rollen en verantwoordelijkheden, verschillende typen klantcontacten, door elkaar lopende processen, e.d. Onvoldoende realiseren de beslissers zich dat zij niet of nauwelijks meer in staat zijn om de kwaliteit van het informatiesysteem in relatie tot de organisatie te beheersen. Hoe beheers je nu de kwaliteit van je IT in relatie tot de organisatie? Nog belangrijker: hoe zorg je dat dat zo blijft waardoor veranderingen evolutionair plaatsvinden in plaats van revolutionair.
Het continu testen daarvan is domweg een te tijdrovende en te gespecialiseerde klus geworden, wat om een aanpak vraagt waarvoor de standaard testmethoden en kwaliteitsmodellen vaak geen oplossing bieden. Het is daarom ook niet meer te doen op basis van onderbuikgevoel of ying-yang met elk consultancy bureau.
Dat vraagt om een werkwijze, waarbij de werkprocessen en IT in het ontwerp van hun complexiteit worden ontdaan én de samenhang eenvoudig en concreet in kaart worden gebracht. En waarbij voor de toetsing van het ontwerp (de uitvoering) gebruik wordt gemaakt van intuïtieve software, waardoor gebruikers heel eenvoudig hun nieuwe en huidige informatiesystemen kunnen beoordelen op werking en tegelijkertijd verbeteringen kunnen aandragen. Bovendien omvat deze werkwijze niet alleen de acceptatie van het informatiesysteem, maar ook de acceptatie van de ‘nieuwe’ organisatie. Niet alleen bij een implementatie maar gedurende de hele levensduur van een informatiesysteem.
Dát is waar CEPO organisaties bij helpt.
Een bijdrage van CEPO
Bron:CorporatieGids2014
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van CEPO in de CorporatieGids 2014 te bekijken.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.