CEPO over grip houden op kwaliteit na livegang ERP

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De implementatie van een ERP-systeem heeft een grote impact op organisaties en vele pakken een dergelijke implementatie dan ook professioneel aan. Gelukkig zien we steeds vaker dat zij het belang van gebruiksacceptatietesten inzien. Veel organisaties vragen ons om hen te ondersteunen bij het testen en accepteren van IT. Door het neerzetten van een gedegen teststrategie, het begeleiden van gestructureerde gebruikerstesten en het managen van de bevonden issues maken we de kwaliteit van de nieuwe software inzichtelijk.

Kwaliteit inzichtelijk houden na livegang
Een ERP-implementatie vraagt veel van je organisatie en ook van je medewerkers. Iedereen binnen het project werkt hard om het doel, de livegang, te behalen binnen de gegeven tijd, geld en kwaliteit. En vaak wordt de livegang ook gezien als de stip op de horizon van het project, het eindpunt. Men denkt “nog even hard werken en als we live zijn is het project klaar en afgerond”. Maar niets is minder waar. Je organisatie is live met het nieuwe softwaresysteem en regelmatig komt het voor dat niet alle bugs zijn opgelost. Tijdens de implementatie had je als organisatie door middel van gestructureerd testen en goed issuemanagement stevig grip op de gevonden bugs. Je hebt ervoor gezorgd dat de IT en je bedrijfsvoering correct op elkaar aansluiten. Maar hoe borg je diezelfde kwaliteit wanneer je live bent? Het project is afgelopen en je medewerkers gaan weer door met hun dagelijkse werk. Maar is kwaliteit nu ineens niet meer belangrijk? Nee, dat is het zeker wel! Wij zijn van mening dat het inzichtelijk maken en houden van de kwaliteit van je software niet stop bij de livegang. Geen enkel softwaresysteem gaat live zonder bugs. Ook al werkt het systeem volgens de leverancier helemaal foutloos, betekent dit nog niet dat jij als eindgebruiker er ook foutloos je werk mee kan doen. Daarom is het bijna net zo belangrijk om ook na livegang de issues te managen en de software te blijven testen bij het doorvoeren van nieuwe releases. Maar hoe pak je dat als organisatie aan?

Kwaliteitsabonnement
In de beheerfase zien we het vaak mis gaan: werkwijze en softwaresysteem groeien steeds meer uit elkaar. Dit leidt tot afnemende kwaliteit en toenemende onvrede, met als gevolg een roep om totale vernieuwing van het informatiesysteem. In plaats van zo’n revolutionaire verandering kiezen wij voor een evolutionaire aanpak. Periodieke aandacht en kwaliteitsbeoordeling dragen ertoe bij dat de noodzakelijke aanpassingen tijdig worden doorgevoerd met als gevolg tevreden gebruikers. Daarom hebben we het kwaliteitsabonnement® bedacht. De werkwijze hiervan is eenvoudig samen te vatten in: het opstellen van een teststrategie voor nieuwe releases, coaching van interne medewerkers, centraal issuemanagement en het adviseren van stuurgroep of projectgroep over test- en acceptatiestrategie. Met dit jaarabonnement ondersteunen we jouw organisatie bij de uitvoering van de teststrategie van nieuwe releases. Door onze inzet periodiek te gebruiken blijft de kwaliteit van de software helder en transparant en zijn je bedrijfsvoering en software continue op elkaar afgestemd.

Hoe het niet moet:

Hoe het wel moet:

Bron: CEPO

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van CEPO de CorporatieGids 2016 te bekijken