Centric over de plasticscan voor bedrijven

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De USe of Plastic-Scan geeft bedrijven inzicht in hun plasticgebruik en de voordelen van minder verspilling. De eerste 1000 MKB’ers kunnen de plastic scan vanaf 12 juli kosteloos online invullen op www.1000druppels.nl.

In vrijwel alle bedrijven wordt plastic gebruikt. Verspilling van plastic en daarmee samenhangende vervuiling heeft helaas dramatische gevolgen voor het milieu en de oceanen. Hoewel er veel wordt gesproken over het sluiten van materiaalkringlopen en Nederland een ‘circulaire hotspot’ wil zijn, komen tot op heden weinig projecten echt van de grond.

Volgens Ocean Impact, initiatiefnemer van de USP-Scan, zijn veel bedrijven bereid tot actie om hun plasticverspilling te verminderen, maar weten ze niet goed waar te beginnen. Voor Ocean Impact aanleiding om de scan in het leven te roepen, bedoeld om ondernemers inzicht te geven in hun huidige plasticgebruik en de voordelen van een alternatieve aanpak.

Voorkomen is beter
De USP-Scan begint aan de bron: het voorkomen van plasticvervuiling. In 9 vragen ontdekken bedrijven de mogelijkheden voor alternatieven, hergebruik, recycling en herontwerp, zodat producten en processen leiden tot minder plasticverspilling. De uitslag wordt naderhand per mail toegezonden en bestaat uit een ranking A-F, waarbij een ‘A’ staat voor de beste benadering van plastic gebruik. Met de uitslag krijgt ieder bedrijf vijf tips mee om hoger op de ranking te komen.

Meerdere multinationals die enthousiast zijn over dit vernieuwende initiatief leggen de USP-Scan voor aan hun leveranciers. Tristan Koch, Sustainability Officer van Centric: “De scan helpt bedrijven duurzamer te ondernemen. Het is een mooi voorbeeld voor anderen en draagt bij aan een beter ondernemersklimaat.”

De ontwikkeling van de software is mogelijk gemaakt in co-creatie met Centric en Stichting Bee-Ideas. Hierdoor kon bestaande software een nieuw leven ingeblazen worden. Stichting Bee-Ideas helpt organisaties om duurzame initiatieven met een softwarecomponent daadwerkelijk te realiseren.

1000 druppels voor draagvlak
Met de 1000 druppels-campagne wil Ocean Impact de bekendheid van de USP-Scan vergroten door nog dit jaar 1000 bedrijven laten deelnemen. De campagne moet zorgen voor meer betrokkenheid en draagvlak voor het zoeken naar oplossingen voor een van de meest urgente uitdagingen ter wereld.

Tilburgse MKB’ers gaven alvast het goede voorbeeld: de winnaars van de MVO-prijs Tilburg uit 2008 en 2010 vulden de scan als eerste in en roepen andere ondernemers op om zich bij de koplopers aan te sluiten. “Door je plasticgebruik onder de loep te nemen, kun je bewustere keuzes maken over de materialen die je wilt gebruiken en hoe je daarmee omgaat. Het maakt je minder afhankelijk, je verspilt minder en je kunt de cirkel rond maken”, aldus CZL Tilburg en Bierbrouwerij De Koningshoeven.

Bron: Centric

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Centric in de CorporatieGids 2016 te bekijken.