Cegeka-dsa: ’Samen vernieuwen’

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

November vorig jaar verrasten Cegeka en DSA•Vision de markt met de aankondiging van hun fusie per 1 januari 2014. Nu een jaar later blikken de bestuurders Anton Vreugdenhil en Flip Goudsmit terug op wat intussen is bereikt.

‘’Eén jaar, één bedrijf, één vestiging, één visie, één geïntegreerde productportfolio en eenheid in sturing’’, somt Flip niet zonder trots op. ‘’We hebben het afgelopen jaar keihard gewerkt aan de transitie van twee bedrijven naar één cegeka-dsa’’. Anton knikt instemmend en vult aan: ‘’Corporaties willen de beweging maken naar goedkoper, slimmer, klantgerichter. De bundeling in cegeka-dsa was voor ons een voorwaarde om corporaties in deze transitieopgave bij te kunnen staan.’’ Flip vervolgt: “We hebben ons integratiejaar goed afgerond en zijn er trots op dat tien corporaties in dit jaar een keuze hebben gemaakt voor onze oplossing Dynamics Empire. Het is ons er alles aan gelegen om deze eerste transities, die tussen het einde van 2014 en het tweede kwartaal van 2015 plaatsvinden, kwalitatief goed af te ronden. Onze klanten vertellen uiteindelijk of we ons werk goed hebben gedaan en of ze hun doelstellingen hebben behaald‘’.

Nieuwe zakelijkheid
Anton noemt ‘nieuwe zakelijkheid’ de grootste winst van de fusie en de huidige veranderingen in de corporatiesector. Op de vraag wat hij daarmee bedoelt, zegt hij: ‘’Vroegtijdig met onze klant de verwachtingen goed op elkaar afstemmen. Wat kunnen we wel en wat kunnen of willen we (nog) niet? Wij willen een lange termijn vertrouwensrelatie met klanten hebben waarbinnen we open en op basis van de inhoud samenwerken aan het realiseren van doelen. Dat ervaren wij als de huidige meerwaarde van een sterke maar ook een meer zakelijke relatie met onze klanten’’.

Minder verspilling
Hij vervolgt: ‘’Langs de drie pijlers - integraal, klant gedreven en eenvoud - ontwikkelen en implementeren wij Dynamics Empire. Voor corporaties betekent een integrale oplossing minder verspilling van geld. Het betekent ook meer voorspelbaarheid van kosten en een hogere betrouwbaarheid van gegevens. De bedrijfsvoering bij woningcorporaties kan eenvoudiger, goedkoper en efficiënter. We hebben onze focus op vastgoed aangescherpt en willen een belangrijke bijdrage leveren aan de organisatieverandering die woningcorporaties willen doormaken’’.

Integraal en open
Corporaties die selfservice en ketenintegratie wensen, zullen de ICT-invulling daarvan goed moeten overwegen, zegt Anton: ‘’Voor Selfservice, zowel voor klant als keten, is een integrale ICT-oplossing voor de operationele vastgoed processen het meest voor de hand liggend en eenvoudigst. Daarnaast wordt hiermee de grootste bijdrage geleverd aan de verlaging van de totale bedrijfslasten. Ondanks dat we graag onze klanten zoveel mogelijk gebruik zien maken van onze ERP-functionaliteit, zullen we de klant altijd de mogelijkheid blijven bieden om te koppelen met andere systemen. Klanten hebben doorgaans de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in klantservice- en document management systemen van andere leveranciers. Of koppelen ook daadwerkelijk goed werkt om processen door meerdere applicaties te laten ondersteunen, blijft een afweging van de klant zelf. De voordelen van een geïntegreerde oplossing zullen wij natuurlijk wel kenbaar maken. Flip vult aan: ‘’Je hebt met Dynamics Empire al zoveel basisfunctionaliteit integraal aan boord dat het logisch is dat je daar waarde aan toevoegt. Denk dan aan portals en apps die tegenwoordig als standaard functionaliteit door Microsoft wordt aangeboden vanuit de ERP Navision software. Hierdoor hebben we de beschikking over de benodigde functionaliteit binnen één geïntegreerde oplossing’’.

Zakelijke keuzes
‘’Ik roep corporaties vooral op om zakelijke keuzes te maken in hun ICT afwegingen”, zegt Anton en geeft ruiterlijk toe: ‘’Wij zijn ervaringsdeskundige en hebben er zelf ook jarenlang last gehad van een gekoppelde ICT omgeving. In de fusie met DSA•Vision ontdekten wij dat je veel meer controle over softwarecomponenten hebt, wanneer je deze binnen je integrale totaaloplossing beschikbaar stelt. Dat is ook de visie achter het samensmelten van Cegeka en DSA•Vision geweest”.

Zelfkritisch
De nieuwe zakelijkheid is dus bovenal met een hele kritische blik naar onszelf kijken, zegt Anton tot slot. ‘’Ook wij hebben in het verleden teveel beloofd onder druk van de concurrentie in een gesloten markt. Het lerend vermogen van ons als groeiende en stabiele organisatie stelt ons in staat om continu te leren van onze eigen fouten. Als je een goede ondernemer bent, gebruik je die ervaring om het voortaan anders in te vullen en op te lossen. We staan open voor kritiek en we zitten er open in. Hoe helpen we onze klanten met een klant gedreven en efficiënte bedrijfsvoering? Daar stoppen we al onze energie in’’.

Bron: cegeka-dsa

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van cegeka-dsa in de CorporatieGids 2014 te bekijken.