Cegeka-dsa neemt dataspecialist CNS over

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Cegeka-dsa heeft dataspecialist CNS overgenomen. Wat betekent dit voor de bestaande klanten van CNS? En welke impact heeft de overname op de BI-propositie van de Microsoftpartner uit Veenendaal? CorporatieGids ging erover in gesprek met Anton Vreugdenhil, algemeen directeur cegeka-dsa en Jan van Dijk, algemeen directeur CNS. “Het is onze ambitie klanten in staat te stellen een hogere waarde te ontlenen aan hun data. Dit leidt tot betere beslissingen, effectievere processen en klantgerichter werken.”

In het jaar dat CNS uit Utrecht haar 25-jarig bestaan viert, wordt ook in Veenendaal het glas geheven. Per 9 juli is CNS overgenomen door cegeka-dsa. Anton legt uit waarom dat goed nieuws is. “Wij willen onze klanten toegang geven tot hun data en ze faciliteren met moderne oplossingen om data te analyseren en interpreteren. Het continu bijhouden van alle ontwikkelingen vraagt naast een innovatieve instelling en specifieke knowhow, ook om investeringskracht en daarmee schaalgrootte. Dat geldt zeker voor business intelligence, een vakgebied dat zich razendsnel ontwikkelt.”

“Wij zien in deze overname de kans om onze oplossingen verder uit te breiden met de ondersteuning van de meest toonaangevende IT-speler in de corporatiemarkt. En dat zonder onze onafhankelijkheid op te geven. Iets wat voor ons heel belangrijk is om alle klanten ongeacht ERP-systeem te kunnen bedienen” vult Jan aan.

Zelfstandig
“CNS is en blijft een zelfstandig BI-bedrijf met haar eigen portfolio” beaamt Anton en vervolgt zijn toelichting op de acquisitie. “Doelstelling van deze samenwerking is om te komen tot een toekomstvaste BI-oplossing die niet alleen naadloos integreert met Dynamics Empire, maar ook met alle andere databronnen die klanten willen raadplegen voor informatievoorziening en analyse mogelijkheden.” Jan van Dijk en Robert Croshere blijven aan CNS verbonden als directie en medeaandeelhouders. Jurriaan Slegers heeft de laatste jaren zijn betrokkenheid bij CNS afgebouwd en gebruikt deze ontwikkeling om zijn verbondenheid nu volledig te beëindigen.

Ambitie
Cegeka-dsa en CNS hebben de ambitie om samen het best gewaardeerde BI-bedrijf van de vastgoedsector te zijn. Anton: “Niet alleen informatievoorziening, maar ook voor oplossingen voor data-analyse en datakwaliteit. Vanzelfsprekend brengen we onze expertise en mogelijkheden vanuit cegeka-dsa in als we daarmee CNS kunnen versnellen in haar ontwikkeling.”

“De ambitie van CNS is om door te gaan met het ontsluiten en integreren van alle databronnen binnen een generieke oplossing voor alle woningcorporaties. Met de expertise die we vanuit Cegeka-dsa nu ter beschikking hebben, kunnen wij de ontwikkelingen in de markt nog beter volgen en zijn we in staat om onze BI-oplossingen op alle niveaus te integreren in de gebruikerservaring van de klant,” licht Jan de ambitie vanuit het standpunt van de CNS-klanten toe.

Visie 
Jarenlang lag de focus op de efficiency van bedrijfsprocessen en investeringen in ERP-systemen. Anton: ‘’De afgelopen jaren draait alles om de klant en de uitdaging om op basis van data en de daaruit verkregen inzichten nieuwe processen te ontwerpen. Op dit moment zwerven alle - exponentieel groeiende - data op allerlei plekken in organisaties, vaak diverse malen gedupliceerd en met onduidelijke definities. Het slim gebruiken van data over vastgoed, huurders, leveranciers en financiën wordt dan ook met de dag kostbaarder en tijdrovender. Dit vraagt om een nieuwe aanpak en een BI-oplossing die de klant in staat stelt om ook daadwerkelijk ‘data centraal te zetten’’.

Data centraal
‘’Vandaar dat wij hebben besloten om strategisch door te investeren in een BI-oplossing’’, vervolgt Anton. ‘’Doordat we een standaard ERP-oplossing leveren, beschikken we over de kennis van welke data wordt vastgelegd en hebben we ook de mogelijkheid om de vastlegging van data in de bron aan te passen en te baseren op marktstandaarden en definities. Geen complexe vertaalslagen in BI-oplossingen, maar data analyse direct uit de bron is cruciaal om inzichten en waarde te ontlenen aan data en datamanagement georganiseerd te krijgen.” 

“Transformatie naar een data gedreven organisatie vraagt om meer dan alleen een BI-oplossing. Het gaat ook om mensen, leiderschap en processen. Vandaar dat we aanvullend ook het CNS dienstenportfolio gaan uitbreiden om samen met klanten de BI-oplossing goed te implementeren in de organisatie en haar processen.’’, vult Jan aan. 

Power BI leidend
Microsoft is de strategische partner van cegeka-dsa. ‘’Power BI zal dus leidend zijn in onze portfolio’’, legt Anton uit. ‘’De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt aan deze relatie en het doorontwikkelen van Dynamics Empire naar een puur SaaS-product. Momenteel behoort cegeka-dsa tot de top drie Microsoft Dynamics Partners wereldwijd. De mogelijkheden van Power BI en de mate van integratie zijn enorm verbeterd. Het is niet voor niets dat Power BI ver bovenaan in de Gartner kwadrant staat.”
Jan: “Ook wij hebben de afgelopen jaren zwaar ingezet op Power BI. We hebben onze producten er op gebaseerd en diepgaande expertise opgebouwd om onze klanten te helpen met de juiste inzet ervan. Op technologisch gebied vullen CNS en Cegeka-dsa elkaar daarom ook perfect aan.” 

Productfamilie 
Power BI is onderdeel van de productfamilie Dynamics Empire die cegeka-dsa voor vastgoedbeheerders voert. Over de positionering van BI zegt Anton: “Power BI is zowel geïntegreerd als afzonderlijk aan te schaffen van de ERP. De klant kan dus zelf de keuze maken of ze wel of niet gebruik wil maken van onze standaard BI-oplossing. Wij zorgen voor een naadloze integratie tussen BI en ERP.”

Meerwaarde klant
BI helpt corporaties sturen op de toekomst. Op de vraag hoe de toekomst van BI eruit ziet bij de combinatie CNS en cegeka-dsa, zegt Anton: “We gaan samen de nieuwe productlijn van CNS doorontwikkelen. Wij gaan door met het service en onderhoud op de huidige versies en investeren we in de nieuwe versie van CNS. De meerwaarde is evident; meer schaalgrootte en knowhow en daarmee een betere oplossing voor de klant. Ook mogelijkheden om andere bronnen te ontsluiten en toegang tot betere dienstverlening en capaciteit voor verdere innovatie op het gebied van data-analyse en datakwaliteit zijn voordelen voor onze klanten. Dit is de meerwaarde van de overname voor onze klanten.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: cegeka-dsa