Bright Answers over responsive en adaptive design

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Door de opkomst van mobiele apparaten (smartphones, tablets, laptops en tussenvormen) en breedbeeldschermen werd het steeds belangrijker om websites en apps te ontwikkelen die op verschillende schermen (en resoluties) goed zijn te bekijken. Responsive noemen we dat in de wereld van webtechnologie. Responsive design is hot. Daarvoor werden websites nog specifiek ontwikkeld door laptops en desktops. Bij het begin van deze responsive designontwikkeling moesten voor verschillende schermresoluties nog afzonderlijke ontwerpen worden gemaakt om een website passend te maken voor elke resolutie. Nu er zo tientallen verschillende schermresoluties gebruikt worden, is die wijze van ontwikkeling niet rendabel meer. In dit artikel gaan we niet alleen dieper in op responsive design, maar belichten we ook de opkomst van adaptive design. Dat gaat nog een stuk verder dan responsive design.

Toename internetgebruik via smartphone en tablet
Het antwoord op de vraag waarom het belang van responsive design groeit, is heel eenvoudig. Steeds meer mensen bezoeken websites op hun smartphone en tablet. Hun eerste indruk van jouw bedrijf en van jouw website krijgen ze dus op hun mobiele device, onderweg of thuis op de bank. Ter illustratie hebben we een grafiekje gemaakt van CBS-cijfers over het internetgebruik in Nederland.

Gebruik smartphone voor internet

Gebruik smartphone voor internet
Dit laat zien dat het internetgebruik via de smartphone de laatste jaren explosief toe is genomen onder alle leeftijdscategorieën. En het neemt nog steeds toe, ook de tijd die mensen op internet via de smartphone doorbrengen. Als je site niet responsive is, of niet optimaal is ingericht voor verschillende typen smartphones, heb je een probleem. Jouw website zal daardoor minder bezocht worden. 

Responsive design loont
Dat responsive design loont, blijkt uit vele casestudies die je op internet kunt vinden. Een voorbeeld is de Britse schoenenwinkel Offspring. Dit bedrijf zag zijn bezoekersaantallen en conversie explosief toenemen na de introductie van zijn mobiele website. Amerika’s koffiegigant Starbucks ging in 2012 als een van de eerste grote retailers over tot het responsive herontwerpen van zijn website. Het bedrijf heeft zijn stijlgids zelfs gepubliceerd. Een handig naslagwerk voor de retailer (en andere bedrijven) die hun website responsive willen maken.

Met een responsive website zorg je ervoor dat je bezoekers langer blijven hangen en dat je conversie verbetert. Een responsive website houdt niet alleen in dat de website en de teksten op een mobiel apparaat goed te lezen zijn. Het houdt ook in dat je rekening moet houden met de beperkingen van een mobiel apparaat. Daarom moet je de content prioriteren. Welke content is het belangrijkste voor de mobiele bezoeker? Die moet eruit springen bij mobiele weergaven. 

Vergeet niet de formulieren op je website. Vraag op een mobiel apparaat om zo weinig mogelijk gegevens die bezoekers moeten invullen. Een smartphone is geen typemachine. Dus via een mobiele website geen uitgebreide formulieren laten invullen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om bezoekers via de site een mailtje te laten sturen via welke ze uitgebreidere formulieren op je ‘normale’ website kunnen invullen. Hou tot slot rekening met de verschillende laadtijden. Beperk het gebruik van foto’s en video’s op een mobiele versie.

Responsive ook van belang in b2b
Denk nou niet dat in de b2b-markten responsive design minder van belang is. Besef dat tijd schaars is voor ondernemers, directeuren en andere beslissers in de verschillende b2b-markten. Net als de consument gebruiken zij hun smartphones steeds meer in de loze uurtjes om het internet af te struinen op zoek naar relevante informatie op hun vakgebied en in hun markt. Benut die kansen door een gebruiksvriendelijke mobiele versie van je website, zodat ze zich heel eenvoudig in kunnen schrijven voor je nieuwsbrief. Zorg bijvoorbeeld voor een mobielvriendelijk hamburgermenu. Ter inspiratie een voorbeeld van de technologische industriereus General Electric

Een early adaptor van digitale marketing, die het belang van responsive design tijdig heeft ingezien. Ook in deze markten zal het bezoek naar je website en de conversie toenemen als je je website responsive maakt. Onderschat het belang niet van het meegaan in de technologische vooruitgang. Een professionele website waarmee je laat zien dat je met de tijd meegaat, straalt vertrouwen en autoriteit uit. Goed voor je imago en voor je concurrentiepositie. 

Van responsive naar adaptive design
Adaptive webdesign gaat een stap en misschien wel meer stappen verder dan responsive design. Adaptive design gaat niet alleen uit van de schermgrootte maar vooral ook van het apparaat en zijn eigenschappen waarop een website wordt gebruikt. De website past zich aan al naar gelang de beschikbare functionaliteiten (camera, sensoren, gps, etc.) en de locatie en het tijdstip waarop de website gebruikt wordt. Adaptive design heeft als doel de informatie die je over het apparaat, tijdstip en locatie hebt, te gebruiken om de gebruikservaring van de bezoeker van jouw website te verbeteren. 

Mobile first
In de wereld van webdesign komt de term 'mobile first' steeds meer in zwang. Hij staat voor het uitgangspunt dat je eerst de mobiele versie ontwerpt en pas daarna de versies voor grotere schermen. Het dwingt je om de waarde van je content te prioriteren. Je ontwerpt als het ware van klein naar groot. Een logische ontwikkeling omdat nieuwe bezoekers vooral via hun smartphones de weg naar jouw website weten te vinden en dus daar een eerste indruk van jouw bedrijf krijgen. En we weten allemaal dat de eerste indruk bepalend is. Dan kan je maar beter een geweldige mobiele versie van jouw website hebben.

Bron: Bright Answers

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Bright Answers in de CorporatieGids 2016 te bekijken.