Weet jij goed genoeg wie je doelgroepen zijn? En als je dat weet, wat hun behoeften en persoonlijkheidskenmerken zijn? Dan hebben we het niet over de individuele persoonlijkheden van jouw klanten, maar over algemene kenmerken. Mensen maken onbewuste keuzes, maar niet iedereen doet dat op dezelfde manier. En niet iedereen maakt dezelfde keuzes. Dan zou webdesign en verkopen ook wel erg gemakkelijk worden. Wel kun je mensen indelen in verschillende groepen. Groepen met bepaalde kenmerken en bepaalde psychologische keuzeprocessen waarop je met content en webdesign gericht kunt inspelen. Daarom is het bepalen en kennen van je doelgroepen zo belangrijk. Die kun je nog beter in kaart brengen door gebruik te maken van persona’s.
Wat zijn persona’s?
Het creëren van persona’s van websitebezoekers is een krachtig instrument om de effectiviteit en bruikbaarheid van een website te verbeteren, als onderdeel van een brede user experience designstrategie. Het gebruik van persona’s is niet nieuw. Het wordt al langer toegepast in de marketing van bedrijven. Om consumenten en klanten te segmenteren en te helpen bij gerichte advertentiecampagnes. De definitie van een webpersona is: ‘een opsomming van de karakteristieken, wensen en behoeften, motivaties en omgevingsfactoren van een fictieve hoofdgebruiker van de website.’
Gebruik van persona’s stelt een bedrijf in staat om de beste user experience te ontwerpen voor (potentiële) klanten en zo commerciële doelen te verwezenlijken.
Ken je bezoeker
Een van de manieren om persona’s te definiëren is gebruik te maken van persoonlijkheidstypen en jouw doelgroep(en) te analyseren op basis van die persoonlijkheidstypen. Een van de bekendste indelingen is het Myers-Briggs Type Indicator (MTBI) model, dat veel wordt gebruikt in psychologische tests voor HR-doeleinden. Het model kent 4 hoofdtypes die elk weer in 4 afzonderlijke types onderverdeeld zijn.
Die algemene indeling kun je vertalen naar een type websitebezoeker. Bijvoorbeeld in de volgende vier.
De competitieve bezoeker
De competitieve bezoeker beslist snel, meestal op basis van cijfers en feiten. Opsommingen van feiten of voordelen, zonder in detail te treden, helpen deze bezoeker om snel een beslissing te kunnen nemen.
De spontane bezoeker
Deze bezoeker is gevoeliger voor acties, aanbiedingen en oordelen van andere klanten, want hij neemt snel beslissingen op basis van gevoel en emotie. Klantbeoordelingen, buttons en visuele effecten zijn dan voor de website-eigenaar van belang.
De methodische bezoeker
De methodische bezoeker beoordeelt en vergelijkt zorgvuldig feiten, beloften, producten en diensten en neemt daar de tijd voor. Voor deze bezoeker zijn gedetailleerde productinformatie, feiten, vergelijkingen en keuzemogelijkheden van belang.
De humanistische bezoeker
Deze bezoeker hecht aan vertrouwen. Hij wil vertrouwen putten uit een bedrijf en personen die achter het bedrijf zitten en beslist op basis van zijn oordeel en gevoel over die betrouwbaarheid. Voor deze bezoeker zijn recente en oprechte recensies van klanten een belangrijk ijkpunt.
In de wereld van het structureren van persoonlijkheidskenmerken wordt nog een andere methode veel gebruikt, namelijk de ‘big five’.
Er bestaan dus voldoende hulpmiddelen om de potentiële bezoeker van jouw website heel specifiek in kaart te brengen. Die kun je dan ook gebruiken om de persona’s te bepalen.
B2B buyer persona’s
Bij alle media via welke je contact hebt met potentiële klanten moet je weten wie je wilt overtuigen. Daar draait het bij persona’s om. We gaan nu inzoomen op specifieke persona’s voor de b2b-websites. Als het gaat om marketing voor b2b spreken we ook wel over buyer persona’s. Simpel gezegd zijn persona’s thumpnail omschrijvingen van een type persoon. Je kunt de kracht van webdesign persona’s het beste laten zien in voorbeelden. In een b2b-website persona komen onder andere de volgende kenmerken naar voren:
Hier vind je enkele inspirerende voorbeelden van buyer persona’s.
Waarom buyer persona’s?
Buyer persona’s helpen je om jouw (potentiële) klanten te visualiseren. Ze fungeren als gids bij het ontwikkelen van je website, schrijven van content en bij marketing- en communicatiecampagnes. Ze nemen de neiging weg om te denken dat we onze klanten, ons werkgebied en onze bezoekers door en door kennen. Buyer persona’s helpen je niet alleen bij het perfectioneren van je website en de content, maar ook bij het op één lijn brengen van sales, marketing en van product- en dienstenontwikkeling. Kortom: met buyer persona’s wordt je marketing effectiever.
Hoe krijg je inzicht in jouw doelgroep?
Kruip in de huid van jouw bezoekers, klanten en potentiële klanten. Hoe doe je dat? Lees de tijdschriften, blogs en nieuwsbrieven die zij lezen. Gebruik de social media die zij gebruiken en volg hun activiteiten, meningen, reacties en gedrag.
Gebruik en analyseer je websitestatistieken via Google Analytics of een andere tool. Welke pagina’s bezoeken je bezoekers? Wat is het bouncepercentage? Hoe komen bezoekers op je website en op welke keywoorden word je gevonden? Welke informatie spreekt je bezoekers aan?
Bezoek congressen, seminars en netwerkbijeenkomsten waar jouw klanten ook komen. Observeer je klanten. Welke vragen stellen ze? Op welke onderwerpen komen ze af?
Spreek met je medewerkers of collega’s van verschillende afdelingen die contact met je klanten, leads en prospects hebben. Wat valt hen op in de gesprekken met jouw doelgroepen? Wat is hun beeld van de personen en bedrijven waar ze voor werken?
Werk met korte enquêtes die je naar klanten stuurt met vragen die een oordeel over jouw bedrijf en jouw dienstverlening kunnen schetsen. Maar ook met vragen over hun wensen, gedrag en de wijze waarop ze met jouw bedrijf in contact zijn gekomen. Houd ook persoonlijke interviews als je klanten daarvoor openstaan. Stel daarin vragen over hun drijfveren en zorgen. Waar worden ze blij van en wat frustreert hen?
Op basis van de informatie die je hiermee krijgt, kun je vervolgens specifieke buyer persona’s definiëren. Dat worden je ankerpunten voor de verbetering van jouw website, en voor de verdere invulling van content op jouw website en van jouw marketing campagnes.
Bron: Bright Answers
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Bright Answers in de CorporatieGids 2016 te bekijken.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.