Beter presteren met het Internet of Things

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van het Internet of Things (IoT). Ze vergroten klanttevredenheid, kwaliteit en productiviteit. De mogelijkheden van het IoT voor serviceorganisaties zijn talrijk. Start vandaag nog met een vernieuwend IoT-concept!

Het Internet of Things verovert de wereld. Miljarden grote en kleine apparaten die met elkaar en een snelgroeiend aantal sensoren verbonden zijn, genereren kolossale hoeveelheden data en maken objecten, mensen en andere assets slim, wat tal van nieuwe toepassingen oplevert. Als serviceorganisatie draaien uw operaties om uw klant. Voor klantgedreven organisaties als woningcorporaties, zorghulpdistributeurs en installateurs, biedt het IoT volop mogelijkheden. Dit zijn vier typen IoT-data die uw serviceorganisaties waarde opleveren.

1. Statusdata
Door het Internet of Things slim in te passen in uw objecten en producten, verkrijgt u informatie over conditie en gebruik op afstand. Hoe vuil is het filter in een machine bij de klant? Hoe efficiënt draait een installatie? Maar ook in uw eigen gebouwen: “Hoeveel voorraad van product X staat er nog in het magazijn?” U kunt het bijna zo gek niet bedenken, of u kunt van een object of product met een sensor waardevolle informatie gaan verkrijgen. Zo hoeven klanten bijvoorbeeld niet meer te bellen bij storingen met uw geleverde producten, wat een hoop negatieve emotie voorkomt. U weet voortaan al in een vroeg stadium wat waar een probleem kan worden. Meer over statusmetingen leest u ook in deze blog over Predictive Maintenance.

2. Locatiedata
Voor fieldservicebedrijven is locatie cruciaal. Met IoT-data weet u voortaan de locatie van uw assets, zowel stilstaand en bewegend. Zo kan het ene team van de buitendienst met een sensor bijvoorbeeld een lekkende leiding markeren, terwijl een andere deze repareert. Of u kunt werkelijk gereden routes van uw auto’s gaan afzetten tegen geplande routes om planningen te optimaliseren. Sigmax past reeds in uiteenlopende scenario’s bij klanten verschillende locatietechnologieën toe. Lees bijvoorbeeld deze case over IoT-grondwatermetingen.

3. Automatiseringsdata
Met IoT en zelflerende systemen kunt u installaties en services gaan automatiseren. Een interessante case waarin vele vormen automatisering worden toegepast, is het ‘empathisch gebouw’. Dit voelt mee en reageert op de behoeften van de bewoner. Via sensoren worden gebruikersprofielen herkend en aangemaakt, waardoor bijvoorbeeld automatisch verlichting en verwarming gestuurd worden. Het automatiseren van services maakt uw technici vrij om zich op de menselijke kant van service te richten.

4. Praktische data
Servicebedrijven hebben niets aan meer data. U wenst praktische data. Met het IoT kunt u data vergaren die u kunt converteren in bruikbare meetgegevens als klanttevredenheid, klantretentie, SLA compliance en medewerker productiviteit.

De komst van het Internet of Things heeft voor iedere branche andere gevolgen. De waarde van IoT ligt niet zozeer in de apparaten of de data zelf, maar meer in de waarde die slimme toepassing van technologie oplevert. Met de juiste inzet  van IoT leert u  de inzet van assets te maximaliseren, hoogstaande producten te ontwikkelen en betere dienstverlening aan uw klanten te bieden. Graag vertel ik u in een vrijblijvend gesprek meer over hoe Sigmax uw serviceorganisatie praktisch en veilig met het IoT laat starten.

Bron: Sigmax

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Sigmax de CorporatieGids 2017 te bekijken