AVG awareness: hoe creëer je bewustzijn bij de medewerkers?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Ben jij ook zo druk (geweest) met de AVG? Hoe zorg je ervoor dat de medewerkers zich bewust zijn van de impact hiervan op het werk? De Privacy Specialist organiseerde een inspiratie en bewustzijnsessie voor de ruim 90 corporatie medewerkers van Woonkracht10. Erwin Zwijnenburg (directeur) van Woonkracht10 wilde een AVG bijeenkomst die ging ‘knallen’. En dat is gelukt.

Op safari door de ‘informat ie jungle’. Dat was het thema van de sessie met als doel meer bewustzijn te creëren in de gevaren van privacygevoelige gegevens en het beschermen hiervan.

Erwin: ‘‘We worden goed ondersteund in een analyse van wat aandachtspunten zijn en waar in teams hard aan is gewerkt. Maar waar we het nog niet over hadden gehad is: hoe laten we dit beklijven bij de medewerkers? Je kan wel een mooi protocol hebben maar uiteindelijk komt het er toch op aan hoe je in de praktijk met het onderwerp omgaat. Het komt aan op mensenwerk en hier zit behoefte aan commitment achter. Dat mensen zich ook deelverantwoordelijk voelen voor de bescherming van privacygevoelige klantgegevens. En dat was ook de reden waarom het moest knallen.

Ik geloof dat een inhoudelijke bijeenkomst zonder persoonlijke inspiratie niet veel oplevert. Er moet verrassing en inspiratie inzitten en bovenal een emotie losmaken, betrokkenheid creëren. Waarom de mensen er nu intern nog mee bezig zijn, is omdat ze zijn geraakt. Allereerst was er het plezier van de vorm met de angst voor de eigen privacygegevens (en over de goede zorg voor de gegevens van klanten) omheen. Het is iets van henzelf geworden!

Of het gewenste resultaat is bereikt? Ja! Meer dan dat zelfs. We wilden heel graag dat mensen zich bewust zijn van het belang en de effecten van de AVG en zij een stuk persoonlijke verantwoordelijkheid nemen. Wat we extra hebben meegekregen is dat de mensen enthousiast raakten over de AVG en zich bewust zijn geworden van welke risico’s ze zelf lopen. Om vervolgens vanuit die invalshoek ook te kijken hoe wij voor onze klanten kunnen zorgen.

Je kan het onderwerp platslaan maar dan staan mensen er niet meer open voor en dan komen ook geen vragen meer. Je kan het ook ontlokken. Het was echt een ontlokkende bijeenkomst. Het haalde het beste rond het onderwerp in de mensen naar boven. Ik raad deze sessie zeker aan."

De sessie in 3 woorden? ‘‘Confronterend, vertrouwenwekkend, energiek.’’

Benieuwd hoe we jouw or ganisatie verder kunnen helpen? Neem dan contact met ons op: 010 307 63 39.

Bron: CorporatieGids 2019, Foto: Privacy Specialist