Audittrail vertelt over de belangrijkste organisatierisico's anno 2016

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

BDO heeft een wereldwijd onderzoek uitgevoerd naar bedrijfsrisico’s. Voor dit onderzoek zijn 500 topmanagers en auditcommissies op directieniveau in alle belangrijke sectoren in 44 landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Amerika ondervraagd. We bespreken de risico’s uit het onderzoek die we voor middelgrote bedrijven van belang vinden. Neem deze risico’s (indien van belang voor uw organisatie) ook op in uw risicoanalyse. Bedenk alle mogelijke manieren waarop het risico uw organisatie kan raken en beschrijf preventieve én repressieve maatregelen.

Onderbreking van de bedrijfsvoering
Onderbrekingen kunnen voor komen door bijvoorbeeld een cyber- of terroristische aanval. Het stop (moeten) zetten van de bedrijfsvoering, kan de organisatie veel geld kosten. Denk aan de ‘verloren tijd’ van de medewerkers en het verliezen van klanten door niet te kunnen leveren.

Cybercriminaliteit
Uit het onderzoek komt naar voren dat het risico ‘cybercriminaliteit’ voor organisaties van alle maten en in alle sectoren van belang is. Het is slechts een kwestie van tijd voordat uw organisatie door een cybercrimineel wordt aangevallen. En toch maken organisaties zich – in verhouding tot de andere risico’s- zich er niet heel druk over. De gevolgen zijn echter enorm. Denk niet alleen aan de financiële schade, maar ook aan de reputatieschade.

Reputatieschade
Reputatieschade is een groot risico voor alle soorten organisatie. Wanneer de reputatie te ernstig is beschadigd, is het vrijwel onmogelijk om de reputatie weer op te bouwen. Het proberen van het opbouwen van de reputatie, kost veel geld en moeite.

Economische vertraging
Dit risico staat in de top 3 van grootste risico’s. Dat wordt ook zo geplaatst, doordat organisaties hier geen invloed op kunnen uitoefenen. Er kan wel worden vastgelegd hoe de organisatie moet reageren wanneer de economie vertraagd. 

Mislukken te innoveren
Organisaties moeten goed letten op de wereld om hen heen. Als ze te laat inspringen bij nieuwe ontwikkelingen en niet weten hoe ze met veranderingen om moeten gaan, dan zullen ze achterblijven bij de organisaties die dat wél doen. Gevolg is dat de organisatie niet meer juist inspeelt op de wensen en behoeften op de klant, wat leidt tot minder verkoop of ongelukkigere klanten.

Toenemende concurrentie
Organisaties zien het toenemen van concurrentie als hun grootste risico. Zowel in de afgelopen jaren, als in de komende tien jaar. Wat ons betreft een risico dat een nadrukkelijk verband heeft met het ‘mislukken te innoveren’.

Mensen
Mensen zijn niet te voorspellen. Dat maakt ze een groot risico voor organisaties. Het is noodzaak om uw medewerkers dichtbij de organisatie te houden, zodat ze zich willen blijven inzetten. Organiseer regelmatig trainingen en cursussen om ervoor te zorgen dat medewerkers de bedreigingen kennen, herkennen en juist handelen.  

Wettelijke risico’s
Er zijn veel wetten waar organisaties zich aan moeten houden. Organisaties zien deze wetten als risico, doordat het niet compliant zijn aan de wet hen veel geld kan kosten.  Daarnaast veranderen wetten met regelmaat, waarbij veel tijd en geld geïnvesteerd moet worden om compliant te zijn met de (nieuwe) wetgeving.

Technologische veranderingen en ontwikkelingen
Technologische veranderingen en ontwikkelingen zijn zowel een risico als een kans. Als de organisatie hier goed op inspeelt, verkrijgt het automatisch een betere positie dan organisaties die hier niet juist op inspelen.

Wilt u hulp van een expert bij het opstellen van een risicoanalyse, of wilt u een dat uw huidige rapport wordt getoetst? Dat kan! Neem contact met ons op.

Bron: http://www.bdo.nl/nl/nieuws/documents/bdo-global-risk-landscape-report.pdf