Andersom blog: Verandering als enige constante

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Jaren geleden zag ik deze uitspraak ergens staan en toen ik ‘m las moest ik glimlachen. Destijds was ik manager Wonen en zaten we midden in een organisatieverandering. Mijn focus daarbij lag vooral op iedereen meenemen en sturen op de einddatum van het project; naar een nieuwe “business as usual”. De uitspraak gaf me toendertijd het inzicht dat het halen van de eindstreep niet het belangrijkste is. Want daarna zou er wel weer een volgende verandering komen. Mijn overtuiging is dan ook dat het vooral gebeurt in het proces om te komen tot de eindstreep.

De wereld om ons heen verandert snel, zeker met de vele digitale mogelijkheden. Dat vraagt van organisaties en hun mensen om zich voortdurend aan te passen, zich te blijven ontwikkelen. Daarbij passen nieuwe systemen, websites, portals, processen en nieuwe manieren van werken.

Afhankelijk van de cultuur in de organisatie zijn er keuzes om dit met bijvoorbeeld Agile, Lean, Prince of Waterfall methodes te realiseren. Waarbij het vooral dient om de weg ernaartoe beheersbaar te maken, tastbaar en concreet. Dat geeft overzicht en maakt de route overzichtelijk. En daar hebben we behoefte aan, iedereen. De meeste mensen vinden veranderingen helemaal niet zo prettig,  want dat geeft onzekerheid en soms zelfs chaos.

In deze fase van nieuwe ontwikkelingen speelt leiderschap van management een belangrijke rol. Hoe begeleid je als leider jezelf en anderen in de ontwikkeling van de organisatie? Volg je daarbij een vooraf uitgestippelde route? Pas je gedurende de rit de route aan omdat jouw navigatiesysteem aangeeft dat bepaalde wegen tijdelijk afgesloten zijn? Welke interventies gebruik je om zowel het proces als emoties bespreekbaar te maken en daarop te sturen? Inzicht in jezelf, jouw drijfveren en voorkeuren van communicatie en leiderschapsstijl helpt je daarbij.

Eigenlijk is het belangrijkste inzicht dat je als organisatie continu leren als uitgangspunt neemt. Zodat het uiteindelijk niet alleen gaat om het behalen van het resultaat maar dat het resultaat onderdeel wordt van een proces. Waarbij je resultaten viert, evalueert en deze verbindt met volgende projecten. Dat vraagt erom leren & evalueren onderdeel te maken van de processen, de manier van werken en om hiervoor aanjagers voor te benoemen in de organisatie. Op deze manier borg je dat continu leren aandacht blijft krijgen.

Olaf van der Rijdt, Organisatieadviseur & Coach bij Andersom?

Bron: Andersom

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Andersom de CorporatieGids 2017 te bekijken