Andersom werkt aan organisatie- en ICT-trajecten. We werken hiervoor samen; samen met opdrachtgevers, leveranciers en medewerkers. Goede samenwerking is essentieel voor het slagen van projecten, voor efficiënte bedrijfsvoering en voor werkplezier.
We deden onderzoek naar samenwerking en in de praktijk zien we succesverhalen en voorbeelden van waar het misgaat. Waar zit dat in? In deze bijdrage delen we onze inzichten.
Hoe krijg je samenwerking op orde?
Wil je aan de slag met samenwerking of loopt het nu stroef? Loop dan de volgende elementen langs en vraag je af hoe dat geregeld is. Wat vergt (nog) aanpassing?
Gezamenlijk doel
Is er een gemeenschappelijk belang (doel) en heb ik als individu ook een doel om samen te werken? Verdiep je in de ander. Dat creëert begrip voor elkaar. Het gemeenschappelijke doel zorgt ervoor dat helder is wat je onderling verbindt. Heb je een lastige samenwerkingsrelatie met een collega of relatie? Maak eens een wandeling samen of eet samen een broodje. In een andere setting en met de intentie om te begrijpen doe je nieuwe inzichten op. Kortom, luister echt naar elkaar.
Rollen en taakomschrijving helder
Heb je goed afgestemd wat je van elkaar verwacht en wie wat doet? Goede samenwerking vergt afstemming hierover. Hoe meer duidelijkheid er is over de rolverdeling, hoe kleiner de kans op verwarring.
Communicatie op orde
Begrijp je elkaar? Deel je proactief informatie met elkaar, communiceer je met ‘ik-boodschappen’? Ofwel: maak je duidelijk wat jouw intenties en behoeften zijn? Conflicten beginnen vaak met aannames. Spreek voor jezelf en vul zaken niet voor de ander in.
Vertrouwen is cruciaal
Vertrouw je elkaar? Steun je initiatieven en goede ideeën van de ander, ga je uit van positieve intenties? Wanneer we starten met samenwerken, hebben we de neiging elkaar te vertrouwen tenzij we voorkennis hebben die ons beïnvloedt. Dat is prettig: we vertrouwen elkaar tot het tegendeel bewezen is. Maar dan is het vaak lastig te herstellen. Zoals wij vaak zeggen: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Tip
Als je samenwerking opstart of als deze even is vastgelopen, kan het helpen om een gezamenlijke bijeenkomst te organiseren. Nodig bijvoorbeeld een inspirator uit om een team te inspireren. Dat geeft vaak nieuwe energie. Of, zoals wij vaker doen, organiseer een workshop samenwerking die inzicht geeft in elkaars gedragsvoorkeuren. Dit geeft inzicht in overeenkomsten en verschillen én draagt bij aan een gemeenschappelijke taal.
Bij goede samenwerking draag je zorg voor afstemming, benut je elkaars kwaliteiten en houd je rekening met elkaars belangen. Samenwerken wordt ook als competentie gezien met criteria zoals ‘deelt kennis en ervaring’, ‘kan goed luisteren’ en ‘draagt actief bij aan het eindresultaat’. Als je het ons vraagt, het gaat vooral om oprechte interesse in de ander!
Bron: CorporatieGids 2017
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Andersom in de CorporatieGids 2017 te bekijken.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.