'Ambitieuze doelen essentieel voor toekomstrobuuste corporatie'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Corporaties moeten afstappen van vage en abstracte visies, en meer scherpe, uitdagende en ambitieuze doelen stellen. Dat zegt Rico Leemreijze, directeur bij adviesbureau SmarR. CorporatieGids.nl ging met hem in gesprek over de noodzaak van een uitdagende visie: "Een duidelijke ambitie zegt iets over de identiteit van de corporatie, en geeft de organisatie richting voor meerdere jaren."

Volgens Rico zijn de huidige doelen die corporaties stellen niet per se verkeerd - zoals de klant centraal stellen of de kerntaak voorop - maar kan een corporatie meer bereiken wanneer het ambitieus is. "In veel ondernemingsplannen staan mooie en waardevolle ideeën, maar deze bevatten vaak geen concrete uitdagingen. Door concrete en uitdagende doelen te stellen bereik je echter veel meer. Waarom richt een corporatie zich bijvoorbeeld niet op een ambitieuze doelstelling als het verlagen van de huren in 2018? Dat is een doel waar je niet omheen kunt én overtuiging uitstraalt. Daar wil iedereen zijn steentje aan bijdragen!"

Meer energie
Concrete doelen verbeteren ook de communicatie bij een corporatie, zegt Rico. "Zowel intern naar werknemers als extern naar huurders en stakeholders. Het is direct duidelijk waar een corporatie voor staat en wat je aan de corporatie hebt. Je wordt herkenbaarder en positioneert je meer in de omgeving. Daarnaast is een aansprekend en uitdagend doel een geweldige legitimering om de juiste keuzes te maken. Het wordt veel duidelijker wat de corporatie nog wel gaat doen, maar ook wat het niet meer wil doen. Daar kan concreet naar gehandeld worden. Het resultaat staat vervolgens centraal, en dient de motivering te zijn voor alle beslissingen die je neemt."

"Zo'n doel genereert daarnaast energie binnen je eigen organisatie. Je zegt immers niet dat het anders moet - 'we doen het nu niet goed' - maar zegt dat er een nieuw doel is, en dat vraagt om nieuwe acties. Mooie, nieuwe doelen die werknemers aanspreken zorgen ervoor dat ze er graag aan willen bijdragen. Dat geeft meer energie dan iets doen omdat het moet."

Pak de kansen
Rico begrijpt dat het lastig is voor corporaties om tegenwoordig te zeggen dat ze ambitieus zijn. "Door het vervuilde verleden is 'ambitie' misschien wel een vies woord geworden. Corporaties zijn schuw en gaan gebukt onder de enorme verantwoordingsdruk. Het overheersende gevoel 'als ik het maar niet fout doe' werkt soms verlammend, en staat uitdagende doelen in de weg. Dit is jammer, aangezien er veel kansen liggen. Denk aan nieuwe vormen van samenwerking met onderhoudspartners of het verder digitaliseren van de dienstverlening. Deze stappen kunnen niet alleen bedrijfseconomisch enorme voordelen opleveren, maar ook de kwaliteit richting de huurders opschroeven."

Hiervoor is wel lef van corporaties nodig. "Ambitieuze doelen vragen veelal om een investering en bestaande patronen moeten doorbroken worden. De kosten gaan hier voor de baten uit, en enig risico moet worden genomen omdat bijvoorbeeld taken en verantwoordelijkheden gaan schuiven. Heb lef en ga voor de nieuwe kansen. Wij hebben het dan ook liever over transformeren dan veranderen."

Toekomstrobuust
Het eerdergenoemde voorbeeld 'verlaag de huren in 2018' sluit volgens Rico perfect bij een corporatie aan die zich richt op de toekomst. "Hier gaat een lange termijn ambitie vanuit en zegt alles over hoe een corporatie in de wereld staat. Hiermee kan de corporatie zich differentiëren van organisaties die zich specifiek richten op bijvoorbeeld noodopvang van vluchtelingen, verminderen van wachttijden of de switch van analoog naar digitaal werken: dit zijn standaardtaken van een corporatie."

"Corporaties kunnen proberen deze doelen te realiseren vanuit de geest van de gestelde ambitie. Zo wordt opvang voor statushouders alsnog geregeld en worden wachtlijsten verkort, maar wordt dit wel gerealiseerd met de uitdagende ambitie als onderlegger. Oftewel: geen oplossingen gebruiken die de ambitie tegenwerken, maar ambitieuze oplossingen die lef en creativiteit uitstralen."

Ondersteuning
Volgens Rico kan SmartR corporaties helpen deze ambitieuze doelen te bereiken. "Wij gaan met hen op zoek naar de ambitie van de corporatie. We proberen eerst corporaties te inspireren met ideeën en ontwikkelingen. Daarna confronteren we hen met de mogelijke consequenties van deze doelen. De nieuwe ambitie is vervolgens leidend in de transformatie, en op de gebieden 'processen en systemen', 'mens en organisatie' en 'financiën, beleid en strategie' maken we een integraal plan om de ambitie te realiseren. Dit faciliteert SmartR met professioneel projectleiderschap. Dit doen wij vanuit het motto 'niet eerder loslaten dan er daadwerkelijk resultaat geleverd is', een doel waar wij graag op worden afgerekend. Zo zijn wij op onze beurt ook ambitieus!"

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 31 maart 2016