Als businesspartner staan wij naast onze opdrachtgevers

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Positief kritisch zijn en goed kunnen communiceren, belangrijke waarden voor een ‘businesspartner’. Een begrip waar in de praktijk elke organisatie haar eigen invulling aan geeft. Enserve houdt zich sinds 2001 bezig met alle facetten van de woonruimteverdeling en ondersteunt daarmee opdrachtgevers door het hele land. Karel Blom, directeur-bestuurder van Enserve, licht toe hoe zij – in de breedste zin van het woord – inhoud geeft aan haar rol.

Strategisch, tactisch en operationeel inzetbaar Blom: “In het werkveld woonruimteverdeling zijn verschillende soorten organisaties actief. Een deel van deze organisaties wordt rechtstreeks of indirect bestuurd door corporaties, of heeft verkoop van software als kernactiviteit. Enserve staat meer dan 70 corporaties en gemeenten terzijde om op strategisch, tactisch én operationeel niveau mee te denken over beleid, organisatie, implementatie en exploitatie van woonruimteverdeling.

Om een goede invulling te kunnen geven aan onze rol is onafhankelijkheid een eerste vereiste. Daar voldoen wij aan. Een breed netwerk met andere partijen die zich binnen de volkshuisvestelijke sector bewegen is een tweede. Wij investeren dan ook in relaties met adviesbureaus, gemeenten, Rijksoverheid, leveranciers van woonruimteverdeelsystemen, het Landelijk Overleg Aanbodorganisaties en natuurlijk corporaties.”

Sta naast je opdrachtgever
Blom legt uit hoe Enserve inhoud geeft aan het begrip ‘businesspartner’: “Wij staan naast onze opdrachtgevers en begeleiden, ondersteunen en ontzorgen hen in alle facetten van de volkshuisvesting.” Als voorbeeld noemt hij een opdracht voor de Entree-corporaties in de regio Arnhem-Nijmegen. “Eind 2016 spraken wij met de samenwerkende corporaties in deze regio af om een nieuw woonruimteverdeelsysteem en website voor woningzoekenden te ontwikkelen. Als businesspartner waren wij op alle niveaus bij dit traject betrokken: wij zorgden voor het pakket van eisen, de projectorganisatie en draaiden via de scrummethode als productowner mee in het ontwikkelproces. Verder waren testen, beheer en content van zowel het systeem als de website onze verantwoordelijkheid en trainden wij de corporatiemedewerkers die met de nieuwe software moesten gaan werken. Ook beantwoordden wij vragen van woningzoekenden.

Een goede businesspartner daagt haar opdrachtgever uit. Zij is niet bang om het gesprek aan te gaan en vastgeroeste overtuigingen binnen een organisatie ter discussie te stellen. Enserve stelt zich kritisch op. Wel positief kritisch, overigens. Als je de gebaande paden ter discussie stelt, moet je zelf ook bereid zijn om nieuwe stappen te zetten. Dit gold binnen onze samenwerking met de Entree-corporaties. Afgelopen jaar zijn wij met hen een nieuwe weg ingeslagen als het gaat om overleg- en evaluatiestructuren. Wij hopen hiermee de kwaliteit van de samenwerking nog verder te verbeteren.”

Snel schakelen
Voor een goede partner is advisering een belangrijke taak. “Enserve voert het secretariaat van een onafhankelijke beoordelingscommissie voor woonurgenties. Dit doen wij onder andere voor de gemeente Nijkerk. Daar liepen wij tegen knelpunten aan in de uitvoering van het beleid. Een uitspraak van de Rechtbank was de druppel die de gemeente nodig had om haar beleid onder de loep te nemen. Door snel te schakelen, konden wij op korte termijn twee workshops organiseren waarin wij input verzamelden voor reparatie van de huisvestingsverordening. Verschillende partijen die bij de uitvoering van het urgentietraject zijn betrokken, waaronder de gemeente zelf, waren hierbij aanwezig.”

Het snelle handelen wordt door opdrachtgevers erg op prijs gesteld, meent Blom. “Wij onderhouden een intensieve relatie met hen. We zijn bijna collega’s. En van je collega’s verwacht je dat ze er zijn als je ze nodig hebt.”

Investeren in kennisontwikkeling
“Enserve is een kennisorganisatie, dus daar investeren we ook in. In een dergelijke organisatie werken mensen met verstand van zaken die gevraagd en ongevraagd hun mening delen. Dat mag je verwachten van specialisten. Als wij zien dat iets beter kan, of als een thema ons bezighoudt, dan reageren wij daarop. Zoals afgelopen jaar de effecten van passend toewijzen. Wij onderzochten op eigen initiatief welke gevolgen zichtbaar waren in de woning toewijzing in enkele regio’s waar wij werkzaam zijn. Dit gaf verrassende uitkomsten, soms zelfs tegen de heersende opvattingen in.”

Opdrachtgevers hebben baat bij deze houding, is de stellige overtuiging van Blom. “Als strategisch partner zijn onze adviezen van invloed op belangrijke beslissingen. Het geven van waardevolle inzichten wordt gewaardeerd. Wij houden hen een spiegel voor en laten tegelijkertijd zien dat wij begrijpen wat er speelt.”

Aansluitend DNA
Als laatste kenmerkt Blom kort de manier van werken van Enserve. “Laagdrempelig en oplossingsgericht,” schetst hij, “wij zijn niet het type organisatie die vasthoudt aan allerlei protocollen. We hechten er meer belang aan dat we dezelfde waarden delen met onze opdrachtgevers. Anders gezegd, het DNA van beide partijen moet op elkaar aansluiten. En uiteindelijk stellen wij altijd het belang van de echte klant centraal: de woningzoekende.”

Bron: CorporatieGids 2018 | Foto: Enserve