Accolade beslist accuraat met het datawarehouse van CNS

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Accolade (www.accolade.nl) is een Friese woningcorporatie met een woningaanbod verspreid over een groot gebied rond de plaatsen Drachten, Franeker, Heerenveen, Joure en Sneek. Met een zeer divers aanbod van ongeveer 16.000 betaalbare woningen kan iedereen terecht bij Accolade.

Accolade is ontstaan uit een fusie van vijf woningcorporaties. De samengevoegde organisatie koos Centrics WOCAS4All als ERP-oplossing. De nieuwe schaalgrootte bracht echter ook veranderende rapportage-behoeftes met zich mee. Zo bleek het controleren van handmatige invoer met de grote hoeveelheid data een tijdrovende bezigheid te worden. Daarnaast bleek het erg lastig om cijfers uit WOCAS4All te vergelijken met het verleden. Zonder de mogelijkheid tot trendanalyse was het lastig om beleid te formuleren om bijvoorbeeld de huurachterstand aan te pakken.

Impressie van het project "De Elementen"; sociale woningbouw aan het water in Sneek (www.accolade.nl/elementen)

Bij de aanschaf van WOCAS4All was ook het datawarehouse van CNS inbegrepen. Een jaar na de implementatie van WOCAS4All werd besloten om dit serieus in te gaan zetten. Informatie uit WOCAS4All en DBS Financieel wordt nu dagelijks in het datawarehouse geladen en geïntegreerd. Ook de historie van de gegevens wordt bijgehouden in het datawarehouse. De rapportage wordt grotendeels met behulp van DataWarehouse Explorer door de medewerkers van Accolade zelf gemaakt.

“Toen ik werd gevraagd om het applicatiebeheer op me te nemen, leek me dat een hele uitdaging zonder ICT achtergrond.”, zegt Marjan de Blaauw van de afdeling Financieel Beleid bij Accolade, “Maar mijn ervaring met managementrapportage in combinatie met de gebruiksvriendelijkheid van DataWarehouse Explorer bleek meer dan voldoende om het datawarehouse succesvol in te zetten.”

“Het werken met DataWarehouse Explorer is zo eenvoudig dat ik de rapporten voor eigen gebruik vaak niet eens meer bewaar.”, vervolgt Marjan de Blaauw, “Het is sneller om een overzicht opnieuw te maken dan het oude op te zoeken. Omdat informatie zo snel en flexibel op te vragen is, is DataWarehouse Explorer ook een goede analyse-tool.”

“We kunnen nu heel snel inzoomen op pijnpunten"
Marjan de Blaauw, Financieel Beleid, Accolade

Met behulp van de DataWarehouse Explorer Scheduler wordt nu het grootste deel van de rapportage-behoefte automatisch vervuld. “De DWE Scheduler heeft het leven een stuk makkelijker gemaakt.”, stelt Marjan de Blaauw, “Voorheen had ik in mijn agenda op meerdere datums staan welk overzicht ik moest maken en aan wie het verstuurd moest worden. Met vakanties was dat echt een probleem. Nu stel ik zelf de rapporten samen en laat ze automatisch draaien en versturen. Zonder dat ik daarbij iemand van de IT-afdeling nodig heb. Ik heb er geen omkijken meer naar en ik hou meer tijd over voor werk dat interessanter en waardevoller is.”

DataWarehouse Explorer wordt nu gebruikt op de afdelingen Planning & Control, Onderhoud & Service, Financieel Beleid en door overige beleidsmedewerkers.
‘’Wat ik één van de leukste aspecten van het werken met het datawarehouse vind, is het maken van een nieuwe rapportage voor bijvoorbeeld een afdelingsmanager.”, vervolgt Marjan de Blaauw, “Dan gaan we samen zitten en binnen een uur hebben we een rapport samengesteld met meer informatie dan hij of zij voor mogelijk hield. Vervolgens zet ik het in de Scheduler en de rapporten worden automatisch periodiek bezorgd.”

Ook de kwaliteit van de data is met behulp van het datawarehouse flink verbeterd. De mogelijkheid tot eenvoudig inzoomen vanaf een hoog niveau naar de details maakt het lokaliseren van probleemgebieden simpel. Maar ook het snel kunnen samenstellen van controlelijsten draagt hiertoe bij. Bijvoorbeeld door een lijst te maken van woningen met een CV, maar waarbij in de woningwaardering de punten voor verwarmde vertrekken ontbreken.

Iedereen heeft nu snel de beschikking over accurate informatie. Het managementteam op totaalniveau en de medewerkers, die zich dagelijks bezig houden met bijvoorbeeld de huurachterstand, op detailniveau. De getallen zijn gebaseerd op dezelfde gegevens en definities.
“We zijn nu geen tijd meer kwijt aan discussies over de juistheid van de informatie. En daarmee hebben we nu meer tijd om problemen aan te pakken.”, aldus Marjan de Blaauw.

Bron: CNS

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van CNS in de CorporatieGids 2014 te bekijken.