Aareon: "Nieuwe app geeft meer informatie aan medewerkers 'in het veld'"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

"Medewerkers van woningcorporaties hebben steeds meer de behoefte om hun werk op locatie optimaal en efficiënt uit te voeren." Met die gedachte brengt Aareon na de zomervakantie haar nieuwe Woonconsulentenapp naar de markt. CorporatieGids.nl ging in gesprek met productmanager Arie van der Deijl om te kijken wat de nieuwe software te bieden heeft.

"Met de app is het voor woonconsultenten mogelijk om waar dan ook alle informatie van de huurders te kunnen raadplegen en wijzigingen door te geven," legt Arie uit op de vraag wat corporaties precies met de applicatie kunnen. "Daarmee zijn zij in staat om goed voorbereid huurders te woord te staan en de servicekwaliteit vanuit de woningcorporatie te verhogen."

Verder dan woonconsulenten
Volgens de productmanager van Aareon moet hierbij aan informatie als persoons- en contractgegevens, de historie van reparatieverzoeken, leefbaarheidsmeldingen en de signalering op bijzondere situaties worden gedacht: "De gebruikers van de app hebben 24/7 inzicht in de gegevens van de klant."

Niet alleen woonconsulenten kunnen na de zomer gebruikmaken van de applicatie, ook andere corporatiemedewerkers die veel in het veld zijn kunnen hiermee hun werk vereenvoudigen: "Na de eerste kennismaking bleek dat de oorspronkelijk gekozen doelgroep - de woonconsultenten - te klein is. Toen hebben we besloten de Woonconsulentenapp breder te trekken, en ervoor gezorgd dat de app ook inzetbaar is voor bijvoorbeeld huismeesters en wijkopzichters, eigenlijk alle medewerkers die veel buiten de deur zijn."

Add-on voor Tobias AX
Arie laat weten dat de Woonconsulentenapp een add-on is voor het ERP-systeem van Aareon: Tobias AX. "Dit betekent dat het geen stand-alone toepassing betreft; het is een online programma dat direct de gegevens uit Tobias AX presenteert. De zaken die in de app worden geregistreerd, worden ook direct in het ERP-systeem bijgewerkt. Omdat de applicatie gekoppeld is aan Tobias AX, is het niet inzetbaar voor gebruikers van andere ERP-systemen."

Vertrouwde interface
De nieuwe software is te gebruiken op de drie grote mobiele platformen iOS, Android en Windows: "Daarnaast maakt de app gebruik van de standaard interfaces die AX biedt en ook te vinden zijn in andere klant- en medewerkersportalen. Omdat deze interfaces overeenkomen, is het dataverkeer niet nieuw en zijn de te presenteren data net zo volledig als in de portalen."

Arie laat zich daarnaast ontvallen dat in de toekomst andere soortgelijke applicaties worden onthuld: "We zullen in de aankomende periode meer toepassingen introduceren. Hiermee beantwoorden wij de vraag om mee te helpen de klanttevredenheid en de efficiency van de woningcorporaties te vergroten."

Na de zomervakantie
Aareon heeft de nieuwe software al bij enkele corporaties laten zien, en de medewerkers reageerden aldus de productmanager overal hetzelfde: "Bij klanten waar de app is gepresenteerd, waren de medewerkers er direct van overtuigd dat hun werk met de software veel makkelijker en aantrekkelijker zal worden. Ze zagen direct het voordeel om met een tablet of een smartphone bij huurders aan huis hun werkzaamheden uit te kunnen voeren."

"Bovendien wordt door de corporaties ook aangegeven dat andere medewerkers - zoals de eerdergenoemde huismeesters en wijkopzichters - baat kunnen hebben bij het gebruik van de app. Door de volledige informatie over de huurders en hun woning, is het voor iedereen die in het veld werkt een efficiënte oplossing."

"Verschillende woningcorporaties die tot dusver de app van dichtbij hebben kunnen meemaken, geven aan hiermee te willen werken zodra deze door Aareon wordt gereleased," sluit Arie af. "Na de zomervakantie zullen dan ook de eerste organisaties ermee aan de slag gaan."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 3 augustus 2015

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Aareon in de CorporatieGids 2015 te bekijken.