Uit de serie 'de 7 zonden bij..'
In de serie de '7 zonden bij functioneel beheer' zoomen we in op een aantal belangrijke valkuilen bij functioneel beheer. Uiteraard geven we u ook tips hoe u deze kunt voorkomen. We tellen af van nummer 7 naar nummer 1.
Zonde 2: functioneel beheerder zit op afstand van de eindgebruikers
DMS/RMS/Zaaksystemen behoren steeds meer tot de kernsystemen binnen organisaties. De digitale dienstverlening brengt met zich mee dat dit soort systemen in toenemende mate aan het begin van de uitvoering van bedrijf- en werkprocessen in gebruik worden genomen. Dit bijvoorbeeld voor de correspondentie met klanten & relaties en voor het opslaan en terugvinden van (historische) gegevens. Gevolg hiervan is dat de genoemde systemen zo goed mogelijk beheerd moeten worden om te kunnen voldoen aan de gewenste werkwijze. Een niet verantwoord beheerniveau kan leiden tot een chaotische informatiehuishouding.
De functioneel beheerders zijn de medewerkers die ervoor zorgen dat de functionele wensen en behoeften van de eindgebruikers op een heldere manier worden geformuleerd en gerealiseerd. De functioneel beheerders zijn de schakel tussen de vraagzijde (eindgebruikers) en de aanbodzijde (ICT) van uw organisatie.
Het is dus belangrijk dat de functioneel beheerder op het ‘netvlies’ zit van de eindgebruiker. Structureel op afstand laten uitvoeren van deze rol/functie is niet verstandig en kan leiden tot problemen, zoals:
- Onvoldoende realisatie van wensen en behoeften van de eindgebruikers.
- Slechte communicatie tussen de eindgebruikers en de functioneel beheerder.
- Een op afstand opererende functioneel beheerder die niet op de hoogte is van de (veranderende) bedrijf- en werkprocessen binnen uw klant-/gebruikersorganisatie.
Gevolg: ontevreden eindgebruikers en een systeem dat niet optimaal wordt benut. Zonde.
Belangrijkste oplossing hierbij is dat een organisatie bij de inrichting van functioneel beheer rekening houdt met het feit dat een functioneel beheerder letterlijk en figuurlijk dichtbij de eindgebruikers zit. Het is van belang dat de functioneel beheerder:
- Inzicht heeft in wat er bij de eindgebruikers én op de verschillende niveaus binnen de organisatie leeft
- Onderdeel uitmaakt van de belevingswereld van de eindgebruikers. De eindgebruikers moeten weten met welke vragen hij/ zij bij de functioneel beheerder terecht kan
Kortom: eindgebruikers en functioneel beheer moeten elkaar regelmatig en eenvoudig kunnen vinden. Dat is een van de voorwaarden voor een succesvol DMS/ RMS en/of zaaksysteem.
Door: Marianne Dorder-Servet, professional bij Doxis Informatiemanagers
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Doxis Informatiemanagers in de CorporatieGids 2014 te bekijken.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.