Wie wil er nou niet sneller klaar zijn met een project? Zeker als je veel tijd kwijt bent aan onnodig tijdrovende taken zoals administratieve klusjes. Dan is het ideaal als je een paar tips kunt opvolgen waardoor je taken makkelijk en overzichtelijk maakt en er uren per project mee bespaart.
1. Een plek waar alles samenkomt
Of je nu werkt aan de kant van de woningcorporatie of een aannemer bent; bij een project komt veel kijken en je wil dat alle zaken goed en duidelijk geregeld zijn. Je wil als woningcorporatie de status van een project kunnen inzien en als aannemer precies weten waar je aan toe bent bij de opdrachtverstrekking. Door samen te werken in één digitale verzamelplaats, laat je alle neuzen dezelfde kant op wijzen en is de communicatie helder en overzichtelijk. Zo bespaar je onnodig geheen-en-weer.
2. Weg met het papier!
Met het in gebruik nemen van een digitale tool waarin zowel de aannemer als woningcorporatie kan werken, zeg je de papieren rompslomp vaarwel en bespaar je in één klap enkele uren die normaal aan administratie worden besteed.
Als aannemer hoef je niet langer de informatie van de woningcorporatie handmatig over te schrijven in je eigen systemen en boeken. Ook zeul je niet langer een heel papierpak met je mee bij elke mutatiewoning. Alles wordt in één omgeving geregeld van huurcontract, zelf aangebrachte voorzieningen tot zonnepanelen. Alles kan gebruikt en gedeeld worden vanaf een tablet.
3. Een gewaarschuwd mens telt voor twee
Nog meer tijdswinst pak je in de voorbereiding. Vooral de woningcorporatie kan hierin flink bijdragen. Door zo veel mogelijk informatie over een woning ruim vooraf kenbaar te maken, kan de aannemer hierop anticiperen en alvast de nodige materialen inslaan en spullen bestellen. Denk daarbij aan zaken als: hoe lang was het huis bewoond? Hoeveel onderhoud is er al gepleegd? Doordat mensen tegenwoordig langer thuis blijven wonen, moet hierin bij een mutatiewoning rekening mee worden gehouden.
4. Geen dubbel werk
Duidelijke communicatie in hetzelfde systeem heeft nog een voordeel: er wordt geen dubbel werk meer geleverd. Voorheen zou het zomaar kunnen dat een vakman alleen doorkreeg dat er een lekkage in huis was. Bij aankomst blijkt deze lekkage in het dak te zitten en heeft de vakman niet de juiste apparatuur of spullen bij zich. Er moet een tweede afspraak gepland worden. Dit soort situaties voorkom je door zoveel mogelijk informatie helder en duidelijk door te geven voor de start van een project of reparatie.
Bron: Casix, Foto: Casix
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.