CorporatieGids Magazine

DECEMBER 2020 I 7 6 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Kroonjuweel Martin ziet de corporatiesector als kroonjuweel van Nederland. “Dat wordt internationaal ook zo gezien. In tegenstelling tot andere grote Europese steden kennen wij hier geen no go area’s. Daar mogen we best trots op zijn.” Op de vraag hoe het komt dat de sociale huursector in eigen land soms wordt verguisd, zegt hij: “Dat is vaak zo; als iets heel goed is, waardeer je het pas als er wat ergs mee gebeurt. Ik kan je verzekeren dat de corporatiesector zelf nog het meeste heeft gebaald van de nare incidenten.” Concentratie problematiek Nederland heeft weliswaar geen no go area’s zoals de banlieues in Parijs, maar sommige wijken in Den Haag en Utrecht kampen de laatste tijd toch regelmatig met onge- regeldheden. “Het klopt dat in sommige wijken de proble- matiek zich concentreert. Daarom pleit ik voor integrale samenwerking in volkshuisvesting. Zoals de nationale aanpak in Rotterdam Zuid, waar woningcorporaties samen met andere organisaties integraal samenwerken. Als corporaties willen wij bijvoorbeeld daklozen een dak boven het hoofd bieden, maar deze mensen hebben vaak ook zorg, steun en begeleiding nodig. Dat vraagt om heldere prestatieafspraken over wonen, zorg, welzijn en veiligheid.” Gebiedsgerichte organisatie Volgens Martin is een nieuw soort gebiedsgerichte organisatie dat als één entiteit alle prestatievelden bedient, niet per se nodig om de integrale uitdaging goed het hoofd te kunnen bieden. “Er zijn gelukkig genoeg succesverhalen waaruit blijkt dat het inhoud geven aan een gebiedsvisie in goede samenwerking kan. Maar dan is wel voldoende mandaat binnen die samenwerking noodzakelijk. En natuurlijk, vol- doende budget en menskracht helpen ook. Soms is het een grote zoektocht naar ruimte binnen de wet- en regelgeving om tot oplossingen te komen. Maar de problematiek is zo groot dat we nu gewoon de handen uit de mouwen moeten steken. Niet eerst meer of andere regels, niet eerst nieuwe organisatievormen oprichten, maar de ruimte vinden om het gewoon met elkaar te doen. Soms nationaal zoals in Rotterdam Zuid, maar vaak regionaal of lokaal. Niet alles hoeft hetzelfde te zijn om succesvol te zijn.” Knoppen Succesvol zijn heeft vaak ook een financieel aspect. Het kabinet erkent dat de financiële positie van woningcor- poraties op lange termijn onhoudbaar is. Op de vraag aan welke knoppen corporaties nog kunnen draaien om te over- leven, zegt hij: “In ieder geval niet aan de betaalbaarheidsknop. Betaalbaarheid is namelijk al een nijpend probleem, de inkomsten verhogen uit huren is geen optie. De knop ‘efficiënte bedrijfsvoering’ vind ik een plicht, je moet als corporatie voortdurend je werk doelmatig en efficiënt doen. De knop waaraan we als corporaties graag draaien, maar waar we andere handen voor nodig hebben, is logischerwijs de verhuurderheffing. Bijna twee miljard is geen gratis bier. En willen we kunnen bijdragen aan de verduurzamingsopgave, dan is Europese steun of die van de Nederlandse overheid nodig om het ook rendabel te maken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=