CorporatieGids Magazine

3 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 2, 2019 CorporatieGids Magazine is een uitgave van: CorporatieMedia B.V. Postbus 8825, 4820 BC Breda info@corporatiegids.nl www.corporatiegids.nl Uitgevers: Paul Tuinte en Martin Barendregt Eindredactie: Paul Tuinte en Johan van den Beld Vormgeving/opmaak: Musa bureau voor ontwerp, Teteringen Druk: Joh. Enschedé, Amsterdam Coverfoto: Martijn Rink (Rhenam Wonen) © Copyright CorporatieGids Magazine Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeborgen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij electronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 10 E JAARGANG NUMMER 2, 2019 Systeemwereld: helemaal zo slecht nog niet Virtual agents die klantvragen beantwoorden, robots die menselijke handelingen automatiseren en blockchain als Haarlemmerolie voor samenwerkende maatschappelijke organisaties. Ja, we hebben het over de corporatiesector, waar alles draait om de huurder. Soms lijkt de systeemwereld – in de letterlijke zin van het woord – niet te rijmen met de leefwereld van de huurder. In veel gevallen kenmerkt die wereld zich met één waar de eindjes aan elkaar moeten worden geknoopt. Geen blockchain die daar verandering in brengt, geen virtual agent die daar het antwoord op heeft. Wie wat verder kijkt, ziet dat systemen en technologie de bedrijfsvoering van corporaties ‘goedkoper’ kan maken. Wat zou het mooi zijn als corporaties daar daadwerkelijk in slagen en huurders de voordelen van digitalisering ook echt in de portemonnee voelen. Beste digitaliserende corporaties, zullen we dat met elkaar afspreken? Dan is die vervloekte systeemwereld helemaal zo slecht nog niet. Veel leesplezier, Paul Tuinte en Martin Barendregt 12 Informatiebeveiliging is goed en zuinig omgaan met data 15 Column: Geef de gele hesjes in je organisatie de ruimte! 17 Privacybewust werken moet vanzelfsprekend worden 24 Continu aandacht blijven besteden aan risicomanagement 28 CorporatiePlein 2019: Digitaliseren en Optimaliseren 36 Uniforme informatievoorziening bij ketensamenwerking 39 Column: Onafhankelijkheid zonder dubbele petten 41 Interne communicatie essentieel bij goede dienstverlening 48 Zaakgerichte processen om optimaal digitaal te werken 55 Wonne, spraakgestuurde digitale corporatiemedewerker 58 Column: Woningcorporaties: startmotor van klimaatbeleid Blockchain als bind- middel sociale domein Martijn Rink Klantreis zo transparant mogelijk inrichten Annet van Egeraat Goede klantcommunicatie Beatrix Vink Robotisering: Heilige graal? Casper Holt Koploper in klant- gerichtheid worden Driss Ousji Geef medewerkers de ruimte af te wijken François Claessens 4 33 45 9 21 51

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=