René Ceelen (TestMonitor): Het belang van testen bij cloudsoftware wordt onderschat

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties laten het ‘industriële tijdperk’ van IT steeds meer achter zich en gaan het informatietijdperk binnen door de transitie te maken naar de cloud. Betekent een nieuw tijdperk dat testen minder belangrijk wordt? CorporatieGids.nl sprak daarover met René Ceelen, eigenaar en oprichter van TestMonitor: “Softwarekwaliteit heeft ook in de cloud twee perspectieven: werkt het én kan ik ermee werken.”

De transitie naar de cloud die woningcorporaties maken gaat steeds sneller, begint René het gesprek. “Ze zijn op zoek naar meer efficiency, flexibeler beheer, betere samenwerking of altijd toegang tot hun systemen. Maar ook het eenvoudige updaten en upgraden van software is vaak reden om de overstap te maken. Vooral vanuit het perspectief van de IT-afdeling is dit het geval. Zij hoeven immers niet zelf op de knop te drukken en alle ‘packages of releases’ handmatig uit te rollen. Door cloudservices wordt dit op afstand gedaan en de klant hoeft hier niets aan te doen. Zij gaan er vanuit dat de releases goed getest zijn en ‘waterdicht en foutloos’ worden uitgeleverd. Maar toch moet er breder naar de term softwarekwaliteit worden gekeken. Het heeft namelijk twee perspectieven: werkt het, en kan ik ermee werken?”

DNA van de klant
Het antwoord op de eerste vraag moet volgens René worden gegarandeerd door de softwareleverancier. “Elke software moet technisch en functioneel werken zoals het is bedoeld. Het grote verschil is dat het implementeren van nieuwe versies bij cloudservices makkelijker is. Maar de verantwoordelijkheid voor dat perspectief van softwarekwaliteit verandert niet. Of je er uiteindelijk mee kunt werken, ligt qua acceptatie altijd bij de eindklant. Een softwareleverancier kan immers niet in het DNA van de klant kijken en het dus ook niet voor hen accepteren.”

Actueel vraagstuk
Testen van nieuwe software is dan ook zeker niet minder belangrijk bij cloudsoftware. René: “Het lijkt misschien minder belangrijk omdat de installatie op een andere technische manier is georganiseerd. Maar het vraagstuk omtrent wie verantwoordelijk is voor wat, blijft onverminderd relevant en actueel. We hebben in het verleden onderzoek gedaan naar de heetste hangijzers bij implementaties van complexe IT. En doen nog steeds onderzoek in samenwerking met universiteiten naar vraagstukken omtrent softwarekwaliteit. Als iedereen zich houdt aan de richtlijnen en best practice van de leverancier, is er geen vuiltje aan de lucht. Je ziet dergelijke cases ook daadwerkelijk slagen, mits er aan die voorwaarden wordt voldaan. Echter heeft elke organisatie zijn eigen DNA, afwijkingen en competenties, waardoor deze richtlijnen nooit volledig aansluiten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de koppelvlakken tussen cloud- en reguliere leveranciers waar geen gestandaardiseerde afspraken zijn. Kijken of de nieuwe software werkt en of je je werk ermee kunt doen blijft elke keer dus cruciaal.”

Prijskaartje mislukte projecten
“Daarnaast kan het niet testen van een nieuw systeem of update ook veel geld kosten,” gaat René verder. “Complete onderzoeksinstituten zijn al jaren bezig om te kijken wat precies de kosten zijn, maar het CISQ (Consortium for Information & Software Quality) rapporteerde vorig jaar bijvoorbeeld dat de schade van mislukte IT-projecten in de VS enorm is. Onsuccesvolle IT-projecten kostten bedrijven in 2020 zo’n 260 miljard dollar, softwareproblemen in legacysystemen zo’n 520 miljard dollar en softwarefouten in operationele systemen zo’n 1.56 biljoen dollar.”

Nuances
Op de vraag hoe je het testen van cloudsoftware gedegen aanpakt, vertelt René dat dit niet wezenlijk verschilt van on-premise software. “Echter komen met cloudservices wel andere aspecten om de hoek kijken. Denk aan beveiligingsaspecten, risico’s op data-integriteit en risico’s op toegankelijkheid. Deze worden veelal afgesproken en vastgelegd in onderliggende SLA’s, maar zullen op bepaalde momenten wel kritisch beoordeeld moeten worden. Bijvoorbeeld door jaarlijks een penetratietest te laten uitvoeren door een gespecialiseerde partij. Niet omdat dit zo leuk is, maar omdat het noodzakelijk is om de veiligheid te blijven garanderen.”

Eigen strategie
TestMonitor kan woningcorporaties hierbij helpen, gaat René verder. “Wij leveren een testmanagement software-oplossing in de cloud waarbij de klant dit kwaliteitsproces eenvoudig en gestructureerd inricht en bewaakt. Zij doen dit naar eigen inzicht én detailniveau van testen. Een groot voordeel is dat je een volledig ingerichte testplanning kunt dupliceren in de tijd voor een nieuwe release. Hierdoor worden geplande tests met testgevallen én gekoppelde testers overgenomen, wat veel tijdwinst oplevert en het ook nog eens veel makkelijker maakt om te vergelijken tussen verschillende versies.”

“Daarnaast zien we steeds meer klanten die met onze API-koppelingen en een geautomatiseerde testtool loggen. Bij die synergie zie je testresultaten in één scherm, waarbij 70 procent een robot als tester heeft en 30 procent een medewerker. Omdat de informatie bij elkaar in één dashboard staat, kun je eenvoudig analyseren en rapporteren wat zorgt voor overzicht en inzicht in waar nog werk aan de winkel is of waar verbeteringen mogelijkheden zijn. Zo helpt TestMonitor al meer dan 75 corporaties inzicht te krijgen in kwaliteit, immers dat is waar TestMonitor voor staat.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: TestMonitor