Peter Bongers (Fundashon Kas Popular): Achterstanden in onderhoud, nieuwbouw en financieel beheer inlopen door digitalisering

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het woningtekort zo snel mogelijk oplossen, de wens om efficiënter te werken en data gebruiken voor betere sturing. Het vat de doelen van veel Nederlandse corporaties goed samen. Fundashon Kas Popular is niet anders, behalve het feit dat het de enige sociale huisvester op Curaçao is. CorporatieGids.nl sprak met directeur Peter Bongers over de uitdagingen op het Caribische eiland.

Fundashon Kas Popular (FKP) is de Papiamentstalige naam van de stichting volkshuisvesting op Curaçao, begint Peter het gesprek. “FKP is in 1979 door de overheid van Curaçao opgericht om het overheidsbeleid omtrent volkshuisvesting uit te voeren. In de praktijk is de focus gericht op de sociale huisvesting voor mensen met een laag inkomen. FKP beheert ongeveer 5.000 vhe, waarvan 3.500 eigendom zijn van de overheid en 1.500 in de afgelopen 43 jaar door FKP zelf zijn gebouwd.”

Woningtekort
Kijkend naar de grootste uitdagingen als het gaat om sociale huisvesting op het eiland, wijst Peter eerst naar de wachtlijsten. “Op Curaçao is sprake van een hoog percentage mensen dat op of onder de armoedegrens leeft, met als gevolg dat velen op de wachtlijst staan voor een woning. Momenteel gaat het om ruim 9.000 woningzoekenden. Dit aantal zal dalen in verband met een opschoning waar we nu aan werken, maar je kunt zeggen dat ons totale aanbod dubbel zo hoog zou moeten zijn om het woningtekort op te lossen. De uitdaging is dat te realiseren met de beperkte financiële middelen van zowel de Curaçaose overheid als FKP. Het is een stapsgewijs proces om gedurende vele jaren tot een verbetering te komen.”

“Een andere uitdaging is dat veel huurders niet de financiële middelen hebben om de huur volledig te betalen,” vervolgt Peter. “En dit wordt momenteel nijpender met de aanzienlijke inflatie van de afgelopen maanden. FKP zoekt naar oplossingen door middel van betalingsregelingen, maar mensen dienen toch enige huur te betalen zodat we onderhoud kunnen verrichten en nieuwe woningen kunnen bouwen.”

Noordoostpassaatwind
Bij haar nieuwbouw probeert FKP zoveel mogelijk de woonlasten zo laag mogelijk te houden. “Energiekosten spelen daarin een belangrijke rol,” legt Peter uit. “Van oudsher wordt zodanig gebouwd, dat de noordoostpassaatwind zorgt voor natuurlijke verkoeling in de woning. Daarnaast wordt er actief ingezet op het gebruik van zonnepanelen. De directie van FKP heeft in mei verschillende bedrijven en instellingen in Nederland bezocht die actief zijn op het gebied van verduurzaming. De overheid van Curaçao verwacht van ons immers actieve toepassing van nieuwe technieken om de woonlasten verder te verlagen.”

Achterstanden aanpakken
FKP is naast de externe uitdagingen ook bezig het hoofd te bieden aan interne uitdagingen. Peter: “FKP heeft in de afgelopen jaren achterstanden opgelopen op het gebied van onderhoud, nieuwbouw en financieel beheer, achterstanden die door de coronapandemie nog grotere vormen hebben aangenomen. Om dit aan te pakken, is het noodzakelijk om heldere doelen te stellen, mensen verantwoordelijk te maken, verantwoording af te leggen in de vorm van rapportages én te sturen op resultaten. Dit zijn voor de hand liggende managementprincipes, maar de aandacht daarvoor was verslapt en wordt nu weer hersteld. Het realiseren van doelen vereist efficiënt werken. Dat betekent bijvoorbeeld dat medewerkers altijd en overal beschikking moeten hebben tot informatie om huurders te helpen, bouwprojecten te monitoren of kasstromen te bewaken. Het beschikbaar stellen van laptops en het digitaliseren van documenten als huurderdossiers spelen daar een belangrijke rol in.”

Dossiers digitaliseren
Op de vraag hoe groot de opgave is het fysieke archief te digitaliseren, zegt Peter: “Bij FKP hebben we ongeveer 5.000 huurderdossiers en de zusterentiteit Fundashon Fiansa Popular (FFP) die kredieten verstrekt heeft nog eens ruim 3.000 dossiers. Niet alle documenten zullen worden gedigitaliseerd, waardoor per dossier wordt gekeken wat wel of niet wordt gescand. Vervolgens dienen die documenten weer teruggeplaatst te worden in de dossiers. Dat is een aanzienlijke klus waar door een gemotiveerd team van vijf personen ongeveer zes maanden zonder onderbreking aan wordt gewerkt.”

FKP maakt hierbij gebruik van KlantVenster van Bright Answers: “Zij hebben een prachtig product voor digitale archivering en de support van hun team is voortreffelijk. We werken nu negen maanden nauw samen met Bright Answers en de vooraf gewerkte verwachting worden volledig waar gemaakt.”

Data op één plek
De digitalisering zorgt dat data op één plek worden vastgelegd. “Iedereen die daartoe bevoegd is, kan hier eenvoudig bij. Dit voorkomt dat tijd verloren gaat met het dubbel vastleggen van informatie of het lang zoeken naar documenten. Dit zal de snelheid van dienstverlening laten toenemen omdat de benodigde informatie sneller toegankelijk is. Daarnaast biedt het nieuwe woningzoekenden de mogelijkheid om zich digitaal aan te melden via een toegangsportaal dat we naast KlantVenster hebben geïnstalleerd.”

Verdere digitalisering
De digitalisering van FKP moet zorgen voor een sterk verbeterde toegankelijkheid van data waardoor betere beslissingen genomen kunnen worden, sluit Peter af. “In het ideale plaatje kunnen de data van FKP gekoppeld worden met bestanden van overheidsinstellingen waardoor het bijvoorbeeld makkelijker wordt om inkomenstoetsen te verrichten of waardoor informatie over overleden of geëmigreerde personen snel beschikbaar komt om de woningzoekendenlijst up-to-date te houden. Door deze koppelingen kan bijvoorbeeld ook informatie over het aantal personen in een huishouden verkregen worden, wat weer van belang is om te weten of wij moeten investeren in één-, twee- of drieslaapkamerappartementen. Dit alles natuurlijk met het oog op goede privacybescherming. Uiteindelijk zorgt digitalisering ervoor dat we op basis van extra inzicht betere beslissingen kunnen nemen, waardoor we het tekort aan betaalbare, sociale woningen op Curaçao zo snel mogelijk kunnen verkleinen.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: FKP