Hoe krijg je als woningcorporatie Data op Orde?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De vraag naar betrouwbare gevalideerde data in het vastgoed wordt steeds groter. Het up-to-date houden van alle gegevens is een grote uitdaging. Door slim de data die muteert digitaal vast te leggen tackel je de grootste bottelneck, namelijk: het op orde houden van je data! 

Hoe krijg je als woningcorporatie Data op Orde?
Er wordt onwaarschijnlijk veel verwacht van woningcorporaties. Denk hierbij aan de extra taken en regels die komen kijken bij het uitvoeren van de duurzaamheidseisen van de overheid en andere instanties. Dit allemaal telkens weer inpassen in alle bestaande processen, afdelingen en taken binnen je organisatie. Elke keer weer zorgen dat dit allemaal gebeurt én dat je voorbereid bent op het belang van data in de toekomst. De grote vraag is: Hoe? Nou door nu te beginnen! Zorg dat je je vastgoeddata op orde hebt, met structuur, up-to-date gegevens en dus betrouwbare informatie.

Sorteren is van belang
We hebben het al eerder laten zien in ons bericht op Linkedin over Lego als Data. Het sorteren van data is van belang voor de eerste stap van het creëren van overzicht. Ook is hierbij de structuur van data van belang: op welke manier wordt het geregistreerd? Zit hier logica in? En staat alle data in één systeem zodat er analyse op uitgevoerd kan worden? Hoe is de structuur van data gestandaardiseerd is, is ook van belang wanneer je samenwerkt met ketenpartners. Dan betekent het ene datapunt voor iedereen hetzelfde en voorkom je dubbelingen, onduidelijkheid of zelfs foutieve gegevens.    

Inventariseren
Ook het inventariseren van de al beschikbare data is van belang in het proces van data op orde krijgen. Welke data is er al beschikbaar? Hebben meer afdelingen dezelfde datapunten nodig? Is er een manier om dit in de toekomst in één keer op te nemen, maar wel te zorgen dat dit voor beide afdelingen dan bekend is? Zomaar wat vragen die onder de inventarisatie van data kunnen vallen. Je bekijkt hier dus welke data je beschikbaar hebt, maar ook kijk je naar waar momenteel het proces van datakwaliteit en data op orde nog niet efficiënt verloopt. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan de vraag: "Wie is er binnen de organisatie verantwoordelijk voor de datakwaliteit, en worden beslissingen genomen op basis van kwalitatieve en actuele data?".

Actualiseren
Na het inventariseren van de huidige staat van de data, komt de stap van actualiseren. Het actueel houden van data is belangrijk, zodat je altijd een up-to-date beeld hebt van de situatie. Bovendien werkt iedereen dan met kloppende data en voorkom je onduidelijkheid. Door middel van de validatie van gegevens, heb je een actueel overzicht van de geregistreerde data en weet je zeker dat je beslissingen neemt op basis van betrouwbare data. Met deze stap in het proces, zorg je ook dat je altijd in het bezit blijft van betrouwbare data, simpelweg omdat je het datapunt altijd actueel houdt naar de werkelijkheid in de woning.

Volledig
Naast dat je met dit stappenplan zorgt voor volledige dataopname, waardoor alle afdelingen over de juiste data beschikken, zorg je hierbij ook dat je de huurder ontlast. Zodra je namelijk je data op orde hebt, beschik je over actuele en betrouwbare data van goede kwaliteit. Zo vergroot je de kans dat een huurder in één keer goed geholpen wordt bij zijn vraagstuk of probleem. Daarnaast zorgt data over je bezit op orde hebben voor een compleet beeld en het beter kunnen plannen van onderhoud. Ook maakt het digitaal opnemen het mogelijk om huurders zelf te betrekken bij het inspecteren door middel van hun eigen mobiel. Dit voorkomt spraakverwarring aan de telefoon met de klantservice en levert een direct up-to-date beeld op. Huurder als wel corporatie zullen dit waarderen. 

Bron: Movin'U, Foto: Movin'U