Column: Dirigent van digitale tempi

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Toen de televisie kwam verdween de radio niet. Hoe bejaard de technologie ook is, menig huisartsenpraktijk functioneert niet zonder fax. En wat moet een zichzelf respecterende radioamateur zonder morsecode? Tegelijkertijd duiken nieuwe technieken op: algoritmes, robotisering, domotica. Er wordt gestudeerd op de vraag of een robot met artificial intelligence op een dag een bewustzijn kan ontwikkelen. En kijk eens naar alle ontwikkelingen rondom de quantum computer waardoor ruimtereizen mogelijk wordt. Op een dag is een vakantie op aarde alleen nog voor de armen. Iedereen die het enigszins voor elkaar heeft doet een vacuüm recesje. Klimaatactivisten worden multiversumactivisten die zich druk maken om ruimtepuin en asteroïde tankstations en zullen betogen dat het bewust buigen van de ruimtetijd (om ‘warp snelheid’ te bereiken) ten koste gaat van de bio-steriliteit van het vacuüm. En dat kan natuurlijk niet!

We leven allemaal in dezelfde tijd en toch ervaren we de technieken om ons heen zo verschillend. Er zijn zoveel werelden tegelijk actueel. Waar de één nog steevast belt om met een verhoogde hartslag te checken of zijn e-mail is aangekomen, daar is de ander alweer bezig met herbruikbare raketten om de businesscase voor commerciële ruimtevaart sluitend te krijgen. De één sleept zich één keer per week Facebook op om het gezeur van de kinderen over nieuwe foto’s die niet gezien zijn voor te zijn. Iemand anders leidt aan FOMO (fear of missing out) en is twenty four seven online. En al deze mensen moeten op hun wenken bediend worden door organisaties die klantgerichtheid hoog in het vaandel hebben staan. 

Ook voor onze sector geldt dat we al zeker tien jaar ècht bezig zijn met onze digitale dienstverlening. Toch zijn de tempoverschillen tussen corporaties erg groot. De één heeft al een strakke digitaliseringsvisie en selecteert partners en co-makers op basis van een matchende visie en gaan samen los op drones, sensoren en data-gedreven besluitvorming. Er zijn tegelijkertijd ook nog corporaties die zich vertwijfeld afvragen of een klantportaal misschien ook iets voor hun klanten kan zijn. Onze huurders hebben allemaal verschillende wensen en absorberen nieuwe technieken ook in hun eigen tempo. Of niet. Zo herinner ik me een huurder in een woning die volhing met domotica. Terwijl er allemaal managers door zijn woning werden rondgeleid, was de beste man demonstratief met een iPad op schoot op een stoel in de woonkamer neergezet. “En,” vroeg ik aan hem, “vind u het gemakkelijk om deze spullen te gebruiken?” “Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe het allemaal werkt. Mijn dochter komt één keer per week en zij reset het dan allemaal. Ik doe telkens van alles fout. Maar ze bedoelen het goed hoor,” hij knikte met zijn hoofd in de richting van de corporatiemedewerkers die passievol aan de managers over hun project vertelden. Ook sprak ik eens een jonge huurder die zich afvroeg waarom we geen chatfunctie hadden. Hij keek verveeld. Het is toch looo-gisch en super simpel trouwens. “Omg, wie belt er nog?” Vroeg hij zich oprecht af.

Terwijl links en rechts sommige huurders zich dus nog, bij wijze van spreken, met behulp van morsecode door het leven ploeteren, hunkeren anderen naar het equivalent van ruimtereizen in onze dienstverlening. De kunst van een goede digitaliseringsstrategie is dat het rekening houdt met zoveel mensen die zoveel wensen hebben, maar vooral zoveel verschillende tempi. Een goede ICT-afdeling functioneert als een dirigent die moeiteloos schakelt tussen het trage tempo van Satie’s Trois Gymnopedie en de hysterisch snelle en energieke Wallkürenritt van Richard Wagner. Ga er maar aan staan.

Merlien Welzijn schrijft op persoonlijke titel. In het dagelijks leven is ze directeur-bestuurder bij Woonpartners Midden-Holland.

Bron: CorporatieGids Magazine, Foto: CorporatieMedia