Andre van Delft (DEMO Consultants): Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, een virtueel model meer dan tienduizend

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporaties zijn de afgelopen jaren en masse bezig geweest met het digitaliseren van hun processen. Maar de gebouwen zelf blijven achter. Hoe ziet het verregaand digitaliseren van je bezit eruit en wat levert het de organisatie én de huurders op? CorporatieGids.nl sprak erover met Andre van Delft, eigenaar van DEMO Consultants.

Waar de administratie van corporaties de afgelopen jaren naar het digitale is getild, blijven de stenen tot dusver vaak achter. “En als het al gedigitaliseerd is, is het vaak een digitale versie van wat op papier staat,” begint Andre. “Dat is zonde, wat zo mis je de meerwaarde die verregaande digitalisatie van je bezit kan bieden. Door die volgende stap te maken, kun je data voor je laten werken wat veel voordeel oplevert in verdere processen.”

Betaalbaar
Volgens Andre is het niet zo gek dat corporaties achterblijven bij de digitalisering van hun bezit. “Als je bijvoorbeeld kijkt naar nieuwbouw, zie je dat daar wel bijna overal BIM wordt toegepast. Maar als een gebouw al een tijd staat, moet het eerst gedigitaliseerd worden voordat je er iets mee kunt. Het digitaliseren van bestaand vastgoed was echter lange tijd te duur. Maar de technologie ontwikkelt zich inmiddels zo snel, dat dit betaalbaar is geworden.”

Laserscanners
Op de vraag hoe de eerste stap bij het digitaliseren eruit ziet, wijst Andre naar het realiseren van virtuele 3D-modellen. “Deze modellen maken het mogelijk om online een 360 graden virtuele tour door een woning of ander gebouw te maken. Vergelijk het met Google Streetview, maar dan binnenin gebouwen. Wij maken hierbij gebruik van speciale scanapparatuur en laserscanners. Zo wordt een ruimte snel en accuraat gedigitaliseerd. Vervolgens kan die ruimte voor verschillende doeleinden gebruikt worden, zoals een digitale bezichtiging wat tijdens de coronapandemie een enorm voordeel is. Maar ook voor minder valide woningzoekende is dit een voordeel om tóch de woning gemakkelijk te kunnen bezichtigen.”

“Andere voordelen zitten bijvoorbeeld in het onderhoudsproces. Corporaties kunnen de scan gebruiken voor de voor- en eindinspecties. Omdat je tot in detail vastlegt hoe een woning eruit ziet, voorkom je discussies. Dat is voor een corporatie handig, maar ook voor onderhoudsbedrijven die een beter beeld hebben van wat nodig is om eventuele schade te herstellen.”

Transparanter werken
Het gebruik van de 3D-modellen bespaart corporaties tijd, geld en maakt het werk transparanter, vat Andre samen. “Tijdens CorporatiePlein hebben we drie van deze scans verloot onder bezoekers. Inmiddels zijn deze uitgevoerd en je merkt dat de reacties van de winnaars enorm positief zijn. Ook worden nieuwe doeleinden gevonden voor de scans. Zo wil één van hen een gescande woning binnenkort verkopen, waarbij de scan als extra informatie wordt gedeeld.”

BIM
Zodra de 3D-modellen zijn gegeneerd, is de volgende stap het omzetten van de informatie naar BIM. “Laatst had ik contact met een corporatie die jaren geleden tekeningen hadden gedigitaliseerd. Daar waren hoeveelheden op gebaseerd, maar bij een audit bleken deze niet te kloppen. Wat bleek; de tekeningen waren gekrompen waardoor verkeerde oppervlakten ontstonden. Wanneer je via 3D-modellen de stap naar BIM maakt, worden zulke problemen voorkomen. Plattegronden en hoeveelheden worden automatisch gegenereerd. Daar wordt vervolgens intelligentie aan toegevoegd.”

Objecten
Op basis van een BIM-model, dat opgebouwd is uit objecten, kan je ook eenvoudig plattegronden genereren, vertelt Andre. “Dat is een groot verschil met een plattegrond op basis van lijntjes, omdat je aan deze objecten allerlei aanvullende informatie kunt toevoegen, bijvoorbeeld uit een BIM-bibliotheek kunt toevoegen. Die intelligentie is een enorme meerwaarde voor de corporatie, omdat je het makkelijker in meer processen kunt gebruiken. Maar ook voor de huurder is dit handig, omdat bijvoorbeeld steeds meer meubels ook als object kunnen worden toegevoegd. Hierdoor ontstaat veel sneller een helder beeld over een woning én kan informatie gemakkelijk tussen partijen uitgewisseld worden.”

Beter reparatieproces
Andre licht het gebruik toe met een voorbeeld: “We zijn momenteel met een pilot bezig waarin bewoners vragen beantwoorden over bouwfysische eigenschappen van hun woning. Hebben ze last van tocht, lekkage of een ander probleem, dan kunnen ze via het BIM-model die informatie gemakkelijk terugkoppelen. Je merkt dat reparatieverzoeken hierdoor veel beter worden doorgegeven en het percentage first-time-fix toeneemt, omdat bewoners de informatie uit zo’n BIM-model toegankelijker vinden en een object herkennen. Hierdoor wordt het probleem beter gedefinieerd en het probleem sneller opgelost.”

Hand in hand
Het gebruik van de virtuele 3D- en BIM-modellen gaan hand in hand met de RE Suite, vervolgt Andre: “We werken al bijna 25 jaar aan dit platform en hebben de verandering van papier naar digitaal nauwlettend gevolgd. Door op deze manier je bezit te digitaliseren, kun je andere processen optimaliseren en sneller en nauwkeuriger werken. Door daarbij gebruik te maken van BIM modellen in de RE Suite, kunnen corporaties makkelijk informatie uitwisselen met bijvoorbeeld ketenpartners. De volgende stap is om ook de virtuele 3D-modellen volledig te integreren”

Metaverse
Op de vraag hoe de toekomst van deze technologieën eruit ziet, sluit Andre af: “Het gebruik hiervan gaat alleen maar toenemen, vooral omdat de vraag van de doelgroep sterk zal stijgen. Kijk bijvoorbeeld naar andere sectoren of de recente aankondiging van Meta, voorheen Facebook, dat zij vol inzetten op de metaversie van het bedrijf. Zij geloven sterk in een virtuele wereld waarin ook bedrijven opereren. Consumenten – en dus ook huurders – vinden het steeds normaler en makkelijker om virtueel en in 3D ergens gebruik van te maken. Het zal daarom steeds vanzelfsprekender worden om in 3D informatie uit te wisselen. Daar kunnen corporaties nu al op inspelen.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: DEMO Consultants